Det skulle behövas fler

Tidningarnas Telegrambyrå (TT) – 26.05.2009 10:02
Brist på blod stoppar operationer
Akademiska sjukhuset i Uppsala tvingas ställa in operationer på grund av brist på blod. Sjukhuset har finkammat hela landet och får nu leveranser med taxi. Men risken är stor att det inte räcker.

Akademiska sjukhuset i Uppsala tvingas ställa in operationer på grund av brist på blod.

Enligt Johan Rönnelid, överläkare inom klinisk immunologi och transfusionsmedicin där, har sjukhuset finkammat hela landet och får vissa leveranser med taxi, men risken är stor att det blodet inte räcker.

Han uppger i ett pressmeddelande att det framför allt är brist på blodgrupp 0 och B.

Att sjukhuset tvingas ställa in operationer är mycket sällsynt och har inte hänt på flera år. Orsaken till bristen på blod uppges vara en alltmer avancerad sjukvård där ingreppen kräver mer blod.

Det verkar vara verklig anemi inom sjukvården.  Man hoppas ju att det inte är en själv som råkar drabbas av en inställd operation någon gång.

Jag ska faktiskt in för blodgivning den 2 juni. Jag hoppa ju det iallafall, antar att det beror på blodvärdet och sånt. Men tanken är den. Har varit länge. Men så piercade jag mig och fick karens. Sen tatuerade jag mig och fick karens. Sen tatuerade jag mig igen… Men nu kanske.

Gå in på Geblod och läs igenom. Kanske tom skriva i en anmälan?

8 thoughts on “Det skulle behövas fler

  1. Åh 😦 Om jag inte hade haft blodet fullt med Concerta och Zoloft hade jag hastat iväg till närmsta blodcentral snarast möjligt! Jag har 0- blod och kan med andra ord ge till alla, men de vill inte ha mitt färdigmedicinerade blod… har varit blodgivare när jag var yngre.

  2. 😮 Hmm… Du menar att om man har Concerta så får man inte ge?
    Om jag inte tar någon den dagen, gör det någon skillnad tro?
    Jag har AB Rh+ så det är också rätt bra. 🙂

    Synd man bara får ge 3ggr/år bara. :-/

  3. Nej, inga mediciner i blodet, räcker inte med en dag tror det måste vara en vecka eller två sen sist, kanske längre när det är något man tar regelbundet. Låter som en bra blodgivargrupp 🙂

  4. Kanske skulle dra iväg ett mail till blodcentralen och kolla upp för säkerhets skull

    Jag har ju levat i alla år tidigare utan Concerta så det kan jag väl vara utan fram till dess kanske. Om det räcker vill säga.
    Familjen får märka mer humör bara… 😉 Mycket mer…

  5. Man får ge blod när man äter Concerta, däremot inte vissa typer av antidepressiva.

    Innehåll Kontakta oss
    Om Geblod.nu Ändra utseende

    Sök

    Välj blodcentral | Välj blodbuss | Blodgivning | Om blod | Blandat | Frågor & svar | BlodLänk |

    Frågor & svar
    · Tio vanliga frågor
    · 30 senaste frågorna

    Startsida > Frågor & Svar > Får man lämna blod om man äter antidepressiv medicin?

    Får man lämna blod om man äter antidepressiv medicin?

    Vissa typer av antidepressiv medicin anses öka risken för att blodgivaren svimmar i samband med tappningen. Därför krävs 4 veckors uppehåll med medicinering innan blodgivning kan ske. Andra typer av antidepressiv medicin har ej denna biverkan, varför de ej utgör hinder för blodgivning.

    Tips!
    Sök på Frågor & svars startsida för att se om din medicin är godkänd för blodgivning.

    Publicerat 2007-12-21 av Thomas Attnäs
    Kontaktperson: Bengt Ekermo

  6. Tackar, tackar Fröken Å! Där ser man vad man kan missa, sist jag var blodgivare lät det minsann annorlunda, jag fick inte ge när jag tog theralen till natten och när man skulle ge frågade de speciellt att man inte tagit minsta lilla huvudvärkstablett den senaste veckan eller så.

Vad tänker du? Låt mig veta.

