Första advent idag.

Redan första advent alltså. Det är ju inte klokt ju. Vart har tiden tagit vägen, jag har ju massor kvar på min måste-lista. Och det mesta ska ju vara klart innan jul. På Gekås brukar man ju hitta det mesta, .kan undra om de säljer tid där. Isåfall ska jag ha en container minuter. En papperspåse timmar också kanske. Eller fem.

I helgen har vi haft en inneboende hos oss. En vän har problem med sin hund som hon inte kan lämna ensam överhuvudtaget. Ja, jag menar överhuvudtaget. Hon kan inte ens gå på toaletten själv, försöker hon så låter hunden döende.
När hon lämnade huset en halvtimme eller så kom en granne och frågade lite generat om vad hon gör med hunden. Om hon har slagit ihjäl den eller så. Hmm… nä, jag gick hemifrån….

Så kan man ju inte ha det. När den stora skräcken är att man ska bli sjuk. Inte för egen del. Inte för dotterns del utan för hundens del eftersom INGEN vill ha henne hos sig. Rekordet är väl en timme innan samtalet om mordhot på hunden kom.

Så kan man ju inte ha det. Kom du hit med henne sa jag. Här kan hon ju försöka att yla sig hem. Jo jo.
Sagt och gjort, hunden kom hit i fredags kväll.
Den första halvtimmen fick hon för egen del. Sprang runt och letade och ropade och skrek efter sin ägare. Sen klev Noll-Koll in och talade om att nu är det nog. Nu är det ”platsen” som gäller för din del. Punkt och utropstecken.
Visst var hon orolig och visst letade hon. Men sakta med säkert sökte hon oss andra för sällskap. Första natten hade hon lite jobbigt vid läggdags, men inte värre än att det gick att stå ut med och hon lugnade sig fort. Jag och hon intog soffan. Nu under sovrumsrenoveringen har vi haft vår säng inne hos Minimonster. Där höll denna kvällen en katt till och är det något våra katter har stor, för att inte säga enorm skräck för så är det hundar. Detta trots att vad vi vet så har det aldrig varit någon hemsk händelse med någon hund. Men farliga är dom. Så för att katten skulle få lite lugn så tog jag och hunden soffan.
Men i lördags bra vi in våra saker i vårt nyrenoverade sovrum och då sov vi alla där. Ja, Minimonster också faktiskt. Det var visst så att katten hade inte ens vågat sig ut ur rummet, och behov har ju alla levande varelser… Även om det till nöds måste bli i en säng…

Men nu har hunden åkt med matte hem. Och jag har lite smått svårt att skriva just nu. En av pälsbollarna ligger över mina armar. Endast händerna är fria. Lite rörelseinskränkning alltså. Men vad gör man inte nu när de har lidit hela helgen.
Hunden då? Hur gick det? Jodå, vi märkte klar bättring här hemma. Hur det blir hemma hos hunden och ägaren är en annan sak men förhoppningsvis kanske man har brutit ett mönster och kanske det är lättare att börja om. Det vet man ju själv om nåt blir fel. Ruskigt svårt att komma till rätta med. Även om man så vet vad som måste göras så är det svårt att få till det. Mer instruktionsböcker till folket. Gärna med steg för steg. Gör så här. Tänk på det där. osv.
Fast det finns kanske redan fast inte av den sorten jag vill ha.

Så var det ju advent också. Jodå, vi har faktiskt fått tänt vårt ljus. Hängt upp stjärnor också. Fast tre 😮 fönsterstakar var sönder. Det är ju märkligt. Varje år är det alltid nåt galet med dom. All julstädning däremot, allt jag skulle hinna med i helgen har inte blivit gjort. Fast det beror faktiskt inte på slarv denna gången. Faktiskt har jag haft så förbaskat ont i mina händer att det satt sig som silvertejp runt orken. Jag låg på soffan en pinsamt stor del av dagen. Fast jag hjälpte till att bära in våra sängar iallafall. Och bädda. Lite. Och hängde upp gardiner. Ostrukna. Fast de ska inte hänga kvar så det gör inget. 🙂 Idag har jag fått gjort lite mer istället. Stallet har jag fixat ikväll och nu avslutar vi med glögg och pepparkaka. Gott! Det är julfeeling det.

Vad tänker du? Låt mig veta.

