Hästjakt i kylan

Jag satt som bäst och plockade glitter ur granen. Tänkte bara göra lite till innan jag skulle bort till stallet och mocka. Det var ju så kallt ute att man drog sig in i det längsta för att göra det. Som om det blir varmare framåt kvällen? höh. Knappast. Det ringer i telefonen och Genbanken svarar, något jag mer registrerar som en vag händelse och glömmer det lika fort. Hör att han svarar då möter vi dom då..  Tänker inte vidare på det. Han kommer inte och säger att hästarna är på lösen på väg in mot samhället. Joduu, ta den om Rödluvan också skrattar jag. -Ja det är bara att gå ut! Tittar på honom och fattar att det faktiskt är allvar, vi har fyra hästar som troligtvis är på vägen i kolsvart mörker på väg in mot samhället.

Rycker åt mig kappan och promenerar iväg. Decibel rusar med mig. En bit på väg slår det oss ganska brutalt att det är ganska många minusgrader ute. Vi har inga vantar, inga varma kläder, Decibel tog inte ens sin jacka 😮 Som tur är kommer Genbanken efter i bilen så jag beordrar in henne där och de kör i förväg, jag går mot stallet. Ser inga hovavtryck någonstans.

Så kommer jag till gården innan infartsvägen till stallet, ser några hästar som skulle kunna vara våra. Inte alldeles självklart då det finns hästar också på den gården. Jag ökar på stegen och ser en man upp i skogskanten och bestämmer att det är våra hästar. In på gården. Hästarna är uppstressade och oroliga och svåra att få kontakt med med rösten. Till slut lyckas vi muta oss till kontakt med lite hö. Att inte Newt går att fånga så lätt är ju inte förvånande, med tanke på stresssituationen i sig och att det fanns främmande människor, men när jag väl fått tag på stoet så var han inte sen att komma. Hallå, det är ju hans tjej, hans flock. Sen hade vi dom alla i grimskaften.

Nu skulle de bara hem också. Vi hade två bilar ute, stallägarmannen med barn i en och Genbanken och Decibel i en. Vi bestämde att en kör framför med varningsblinkers och en kör bakom med varningsblinkers så kan vi andra gå lugnt hemåt med hästarna. Det är ju ändå en risk att gå alla på vägen, kolsvart ute och inga gatulampor. Att vägen är krokig och dålig sikt på just den biten gör det inte lättare men vad gör man?

Hem till stallet kom vi i allafall utan problem. Genbanken fick åka hem eftersom Minimonster inte hade kommit ut i bilen i villervallan. Jag skulle få skjuts hem sen så det var inga problem. Klockan var inte vidare mycket men efter det som garanterat inte varit någon söndagstur för hästarna så tyckte vi att de kunde stå inne och varva ner med massa god mat. Jag tog också ett snabbt beslut om att jag tar mockningen dagen efter. Jag hade bara kappa på mig som inte lämpar sig för mockning, inga vantar så fingrarna kunde nästan brytas av, det var heller ingen större panik, när det är 16 grader kallt ute är det ingen risk att bajsbollarna kletar precis.

Så jag la på Newt ett lite varmare täcke så han inte skulle förkyla sig efter språngmarchen och nedkylningen. Kände igenom honom också eftersom han visst hade gjort en vurpa på isen under dagen. Hästarna hade varit alldeles stolliga hela dagen. Men inget fanns att anmärka på. Ja det skulle väl vara hans en aning för runda mage då, men den kan vara bra att ha när det är kallt ute. hehe

Efter spåren att döma så har de varit långt bort, eventuellt till och med ute på sjön. Tur att det har varit kallt ordentligt länge.

Man undrar ju vad för något som gjort denna rusning. De har sprängt tre stängselstolpar på vägen ut och sen brakat upp i skogen. Kan det ha varit jakt tro? Det hade varit en jakthund som irrade omkring på gården tidigare under dagen, troligen har det varit vildsvinsjakt. Kanske det har varit grisar som oroat. Vem vet men något måste det ha varit. Det har nämligen hänt förut att älgar brakat igenom stänget utan att hästarna har gått över. Jo till en annan hage som också den var öppen. Fast svaret får vi väl vänta på skulle jag tro..

Vad tänker du? Låt mig veta.

