Fattig kost så här års

Det är väl många som säger att det är lite fattigt så här efter jul men vi har det ju faktiskt rätt bra. Vi har (förhoppningsvis, jag vet att det inte gäller alla) värme och kan gå till affären och handla vår mat. Även om vi kanske måst snåla lite så finns det ändå ett utbud. Alla har det inte så ställt så här års. Det är kallt ute och kylan kräver energi. Men det är också mycket snö och svårt att få tag i energin. Iallafall om man är rådjur. Vi har i nyårshelgen sågat ner ett antal träd här hemma. Eftersom vi väntar på maskin som ska forsla bort alla grenar så ligger dessa kvar i trädgården. Till lycka för de som inte har så mycket annat.

Ett antal kvällar och nätter, jag faktiskt förmiddagar har vi nu haft 3-5 rådjur. De har även övernattat här i trädgården, man kan se avtrycken efter kropparna. Tyvärr kan jag inte ta kort på dom eftersom blixten kommer ju att skrämma de stackarna från vettet och min trädgård är en frizon för rådjur. 🙂 Jag har också tagit hem lite ensilage som stödutfodring. Fick veta att hö och ensilage äter rådjuren för det mesta som sistahandsval när det andra är slut i princip. Isåfall står det illa till ute i markerna för här har de faktiskt ätit ensilaget.

Vad tänker du? Låt mig veta.

