Hönsens nära-döden-upplevelse

Jag satt och micklade med datorn och hörde ett fruktansvärt oväsen nerifrån hönsgården. Undrar ju såklart vad för spektakel som nu är på gång. Hinner tänka en snabb tanke att hoppas det inte är tupparna som hastigt och olustigt försöker ha ihjäl varandra. Så var inte fallet. När jag tittar ut ser jag en torped med vingar som attackerar hönsen. Eller… försöker göra det. Nätet vi satte upp till hönsens olycka eftersom de nu inte kan rymma och sprätta runt i grannens trädgård blev nu deras stora lycka. För att inte säga livräddning.

Det här var en stor fågel. Det här var en hungrig fågel. Och vem kan klandra den? Det är många minusgrader kallt och en massa snö för den också. Fast jag är ju förstås glad att det inte blev mina höns som fick sätta livet till. De värper ju som aldrig förr. De tog paus i höstmörkret, sen kom snön och med den ljuset så nu plockar vi in runt åtta ägg var/varannan dag. Ibland mer, ibland mindre. Knasiga pullor. Man tycker ju att kylan skulle motverka värplusten, speciellt som våra höns stänger man inte in så lätt. Åh nej, de vill minsann vara ute. Även när det var tolv grader kom de ut. Inte så länge, men en stund.

Nu kom jag ur spår visst. Det var rovfåglen det handlade om. Jag vet inte vad det är för en fågel, är det någon som läser och vet vad det är för en, skriv gärna en kommentar.  Ja för jag var ju tvungen att ta kort. När jag såg att nätet höll så plockade jag fram min apparajt och tröck på avtryckaren. Många gånger.

Sen gick jag ner och såg efter om de små fågelhjärtanen höll för stressen men det var inget fel med dom pullorna. Då, när rovfåglen var långt bort skrattade de faran i ansiktet och kacklade så glatt när jag kom. De ville väl också ha mat antar jag. Det är som sagt kallt ute. Är det kallt krävs energi. Så jag gav dem lite extra.

Denna bilden gillar jag. Jag zoomade så mycket att jag tappade bort fågeln ibland. Kom ur kurs och skuggorna ser ut som ett stort kattdjur.

Vad tänker du? Låt mig veta.

