Mildväder

Idag har temperaturen gått uppåt på gradmätaren. Det visste jag redan innan jag ens tittade. Hur?
Jag känner det. I händer och fötter. Framförallt händer. Det gör ont. Värker och har sig.
Lagom roligt att säga till folk att man har ont och inte kan göra saker när varken blodprov eller röntgen visade minsta lilla.
Det kan lätt bli att man blir stämplad som hittepå… Jodå, precis så är det.
Men jag hittar inte på. Jag har ont.
Jag får väl göra mig en kopp te istället. Det hjälper inte nä, men det värmer en liten stund.

Det snöar idag också. Det är fint. Däremot gillar jag inte vallen som plogas upp nere vid vägen. Backen upp till huset är svår nog ändå att köra upp i. I söndags var det snäppet värst. Vi hade som sagt vänner på besök i lördags. Barnen var ute och lekte och kom med den otroligt ”intelligenta” att bygga ett gupp mitt i backen…
För att den skulle hålla ordentligt hade de olovandes sprungit in i källaren och hämtat vatten att frysa snön med. Det funkade bra kan jag tala om.
Genbanken hade att göra med att hacka loss guppet så vi kunde få upp bilen till gårdsplanen.

Det finns tillfällen man önskar att uppfarten varit asfalterad. Eller att sandning ingick i vägverkets repertoar även på privata vägar. Vi skulle behövt ett grustag på gården för att klara vintrarna enkelt. Och en traktor att skotta med. Å andra sidan, det ger lite spänning i tillvaron att ställa sig frågan Kommer jag upp för backen idag med bilen eller måste jag gå upp?

Idag gick det rätt hyfsat. Först en sladd över vallen och sen är det långsam körning tvåan som gäller. Håller tummarna varje gång 😉

I eftermiddag sladdar jag över vallen igen. Jag tänkte ta med Decibel till Glasögonfabriken och leta upp ett par fina glasögon. Hon är nervös inför skolan med glasögonen. Tänk om de skrattar. Pojkarna i hennes klass gör det garanterat, de är ibland rent elaka, men bättre att se dåligt och kunna få hjälp än att ”fatta” dåligt och behöva leva med det… Dessutom är hon jättefin i glasögon. Vi hittade ett par blå bågar som hon fastnade för, sist vi kikade. Och ett par bruna. Passade henne som en smäck. Nu ska bara beslutet fattas.

Vad tänker du? Låt mig veta.

