Städa ett städskåp, -ska det behövas?

Ja jävlar i min lilla låda. Det gör det. Mitt städskåp är inget städskåp. Mitt städskåp är ett skräpskåp. Ett stökskåp. Ett hemskt skåp. Helt utan städsaker faktiskt. De förvaras på annan plats.
Som ”läxa” från när boendestödet var här så tyckte jag att det var en bra idé att göra. Och det ÄR det. Men det ska göras också. Idag… Typ nu. Sen måste jag ut en kisserunda med Aijo. Jag tänkte att han ska få duscha idag. Innan lunch helst. Eller faktiskt måste innan lunch för klockan ett ska jag vara i stallet. Jag skall mocka och sen ska hästarna göras i ordning.
Idag ska vi iväg på kurs med pållarna. Ännu en omgång med social träning.

Igår hade jag med Aijo i stallet. SOM han varvar upp när vi är där. Han ska lära sig att sitta på låren i stallet. Stilla. Och vänta. Mhmm… Eller hur. Sånt har han inte tålamod till. Långtifrån. Han ser absolut ingen mening att sitta stilla mer än nödvändigt. Framför allt inte om det finns hästbajsar att tugga på innan jag ropar NEJ! Och nej får jag ropa mycket! Suck.
Men han satt en hyfsat lång stund igår faktiskt. Jag kan ju inte begära hur mycket som helst redan liksom. Sen fick han springa runt lite, han jagade en plastburk och hade det riktigt nöjsamt.

Sen när jag skulle göra det sista så fick han faktiskt sitta en stund i bilen. Det blir bättre och bättre det där med bilåkning.
Han åker inte bil, det sa ägaren också och ville inte ens ha några pengar innan han satt i bilen. Han hade fått piller mot åksjuka men kräktes ändå senare. Fast då hade vi åkt många mil redan och var nästan hemma.
Påföljande bilresa fick vi lyfta in honom, för han ville inte ens går fram till bilen.
Sen har jag suttit med godis inne i bilen, lockat och pockat och berömt. Han har hittills bara åkt kortturer i bilen men det går framåt. Dagislämningar och hämtningar och till och från stallet är perfekt träningsrundor. Korta och regelbundna.
Det går framåt, för det mesta hoppar han själv in i bilen nu, tycker han det är motigt räcker det att jag hoppar in, då kommer han efter. Sen är det bara för mig att hoppa ut igen.

Han har dragit enormt mycket i kopplet men även det går bättre. Jag har köpt en sele till honom. Han hade iofs både strypkoppel och ett halvstryp med sig hit. Jag tycker inte det känns rätt att strypa hunden. Enda anledningen han ger sig är när han inte får någon luft liksom, och knappt det. Kan aldrig vara bra mot nacken heller? Ingen aning. Selen verkar fungera iallafall och vid träning har han inte minsta utrymme att dra för då håller jag i selen och får tillbaka honom. Sen när han får lite friare så drar han inte så mycket längre heller. Lyssnar mer till ”kom” också. Det gjorde han inte gärna i början. Men med lite smaskiga levergodisar eller gos så kan det ju vara värt att komma.

Vi har långt kvar på den mesta träningen men vi har ju iofs bara haft honom i en vecka. Teamwork tar tid.

Roligt var andra natten, jag sov här nere med Aijo. Halva första natten låg Genbanken bredvid honom. Andra natten la jag mig i soffan. Aijo låg bredvid mig. Tidigt på morgonen, när Genbanken skulle göra sig i ordning till jobbet, smög han nerför trappan i vanlig ordning. Jojomen. Det hörde minsann Aijo som ställde sig framför mig och skällde. Det var nästan man ställde sig i givakt. När han såg att det var Genbanken blev han glad och välkomnade honom ordentligt.
Men det kommer nog inte många insmygande på natten här.

Hur var det nu. Städskåp som ska städas var det ja… hum hum… Kanske bäst att sparka igång nu….

6 thoughts on “Städa ett städskåp, -ska det behövas?

  1. märkligt… plötsligt skickade min feed inlägg från dig, från 2007. Handlade om när din pojke blev sjuk på nyår. Fattar ingenting, men det var obehaglig läsning. Hoppas att allt är väl med er! kram.

    • det verkar ju mystifistiskt :-s Tre år sen liksom. Fast lika obehagligt att läsa fortfarande. Men fortfarande märkligt beteende av en RSS
      Vi har det bra här. Önskar dig det samma. Kram

    • Skrivet för elva timmar sen? Hm… Jag läste det igårkväll men skrev för väldigt längesen. Vad jag vet har jag inte klickat på något, -men man vet ju aldrig….

  2. Hej jag har inte hunnit läsa så mycket ännu men jag måste i alla fall skriva och berätta att du har ett underbart berättarsätt. Man blir nyfiken och vill veta mer. Extra roligt tycker jag att det är att din beskrivning av dej och delar av din tillvaro skulle kunna vara en beskrivning av mej. (jag heter carlsson så det blev ju lite roligt också) Ska fortsätta läsa och kommer säkert att lämna nått meddelande då och då här. Jag håller på att skapa en hemsida men den är inte klar för publicering riktigt ännu. Jag har nyligen fått diagnosen ADD och en sak som jag tänkt på är att: Vi är precis som alla andra fast annorlunda, men eftersom alla andra också är annorlunda så är det egentligen inte så stor skillnad.
    : )

  3. Tackar och bockar 🙂
    Haha, då är det du som Nästan-noll-koll-Carlsson då? 😉 hehe
    Då hoppas jag att du tittar in fler gånger, och passar på att lämna länken till din sida, när den är klar. Så jag får lite igenkänning jag också.

    Ja, vi har ju alldeles onormalt normala liv allihopa egentligen. Vissa av oss kanske har mer normalt onormalt än andra. Fast vem som hör vart vet man aldrig.
    För mig är det som de så kallade normala kallar onormalt faktiskt mer normalt än vad det som borde anses vara normalt vara. Hängde jag med där tro? :-s

Vad tänker du? Låt mig veta.

