Årets första födelse…dag

Ja i vår familj så klart. Nu är det hela sex år sen allas vår Minimonster/Hoppochstudsmakin föddes.

Han flaggade redan den 1 februari faktiskt att det började bli dags. Det hade ju varit i ropet länge faktiskt, i vanlig ordning så hade jag kraftiga och många förvärkar. Barnmorskan sa att jag ska inte bli jätteförvånad om det sätter igång en aning tidigare än tänkt.

Nu hade jag inte sån tur, det hade varit skönt. Jag slutade ta arbetstimmar i september pga foglossningen, från oktober fik jag havandeskapspenning. Jag var inte det smidigaste man sett om man säger så… 😉 Eeh. Inte det minsta heller faktiskt. JAg startade graviditeten på ~54 kg och avslutade på 90 ungefär. Rätt mycket till mina 163 cm. haha.

Iallafall så gick jag natten den 1 februari ännu en gång på toa. Väl klar och påklädd så blev det blött. Ojdå. Nåja, det behöver ju inte betyda något. Jag tog med ett badlakan i sängen och la mig för att sova. Vem orkar bli uppe kl 4 liksom?

Förvärkarna liknade mer och mer vanliga värkar men bara 10-minuters intervall ännu. men kändes gjorde dom ändå.
Det gick inte att sova, jag gick ner till Genbanken istället, han gjorde sig klar för jobb.
Bestämde att ringa till förlossningen och kolla. Jo, det var bara att komma in.

Blev inskriven 07,40 i v39+3för att vara exakt.
Undersökningen visar att allt är som det ska.
Pojken? (klart det är en pojk, vi har bara funderat på pojknamn ;-)) ligger med huvudet ner. Fixerat.
CTG: Normalt
Fosterljud: Normalt

Jag får en binda för att kolla fostervattnet eftersom värkarna inte ändrar sig.
Det händer ingenting med vattnet heller. Jag känner mig rätt fånig faktiskt. Vad gör jag här liksom.
Har jag inbillat mig? Nä, jag har ju varit med förr. Det är inte första barnet.
Senare undersöker dom och då ser dem att det faktiskt är så, jag luras inte.
Värkarna är fortfarande på 10 minuter.
Man bestämmer att avvakta i 2 timmar så får vi se vad som händer.

Ja… Det hände ingenting. Tvärtom. Värkarna avtar istället. Suck, nu kan vi åka hem tycker jag.
Helt meningslöst detta.. Hållit Genbanken hemma från jobb helt i onödan liksom. Skaffat barnvakt till syskonen lika mycket i onödan. Blä.
En läkare kommer iallafall och gör en undersökning. Jodå, det är fostervatten men eftersom det inte finns värkar längre och inget öppnat så åker vi hem. Vi ska däremot komma in morgonen efter för kontroll av framför allt vattennivån.

Genbanken åker på jobb och flodhästen stannar hemma och väntar. Nu med jätteont efter undersökningarna.

Dagen efter samma sak. Genbanken hemma. In för kontroll. Allt okej men inga sammandragningar ens.
Tur är att vi fått höra hjärtljuden och vet att bebis lever för så lugnt har det inte varit i magen under hela graviditeten.
Jag har ju haft förvärkar i princip hela tiden. Men bebis lever och mår bra. 🙂
Vi åker hem igen. Imorgon ska vi komma tillbaka för kontroll. Eller så klart om det sätter igång av sig självt. Det är vad jag hoppas på för annars lät det som att det blir igångsättning…

Genbanken åker på jobb och flodhästen stannar hemma och väntar.

Under natten drar det ihop sig till slut. Halv fem med 10-minutersintervaller. Det kommer mer fostervatten och jag är säker. Idag är det!
Vi är tillbaka på förlossningen 7.15. Det gör ont och jag har andats, andats, andats hela vägen dit.
Vi talar om att en viss bm vill vi inte ha. Vi har haft henne förut och vill inte göra om det. Usch.
Det ska vi slippa. Inga problem. Den barnmorska som tagit emot oss verkar kanon!
De sedvanliga undersökningarna görs och det ser bra ut. Fosterhinnan ligger för men det rinner massa vatten ändå.
Jag vill testa EDA igen, kanske det funkar denna gången, jag vill ha den i god tid också, så att jag får den alls.
Det har ju de två senaste gånger varit att när jag verkligen inte stått ut längre och ber om EDAn så får jag veta: Du är öppen tio så nu är det bara att köra…
Sen har man ju fått höra att man måste vara öppet tre-fyra cm innan man får EDAn. Men nej då, den lägger vi så fort allt är klart säger bm. Jag ser att det brukar gå rätt fort för dig nämligen.
Värkar med 5-6 minuters intervall.
-Dessutom, sa barnmorskan så tror jag att du har betydligt ondare än vad du ser ut att ha?!
-Jasså? Hur?
Det räckte att titta på apparaten som mäter hur starka värkarna, det var höga siffror…
Undra på att det gjorde ont 😮

Jag vill i vanlig ordning göra det berömda toabesöket. I vanlig ordning instruerar jag Genbanken, han kan stanna en stund men när jag går på toa då går han UT i korridoren eller nån annanstans. Punkt. Jag säger till när han får komma.
En dusch efteråt och sen rullar vi in i förlossningssalen.
Där väntar den härliga gasen och den väntande ryggbedövningen.

9.32 kopplas EDA in. Lustgasen har jag haft en stund men oj så skönt det blir.
För första gången har jag kunnat prata med någon under förlossning.
För första gången har jag varit medveten om vad som hänt.
Jag tom somnade av lustgasen nån gång. Och vaknade av mina egna snarkningar och frågade vem det var? Jag?

Det ringde en del från andra salar så vi hade inte bm hos oss hela tiden.
När jag var öppen 7-8 cm skickade bm ut sköterskan till de andra för att säga att de får ta de andra salarna.
Hon sa att vi ska inte gå ut alls nu, enligt journalerna går det fort mot slutet för henne dvs mig.
Och det gjorde det, jag är tveksam om sköterskan hann komma in igen innan det blev dags för krystvärkar.
Barnmorskan hämtade en skål med ljummet vatten och en trasa. Hon svabbade och svalkade hela underlivet. Det var nog det bästa som hänt. Har aldrig hänt på någon av de andra förlossningarna faktiskt.
Jag kan dessutom minnas hur underbart det var. Det var som att få lite extra ork inför det som väntade…

Medan hon hämtade vatten instruerade jag Genbanken hur han skulle höja lustgasen.
Nej. Inte så! Andra hållet fattar du väl. Höj ordentligt nu! Mer!
Jag sög i den där masken konstant. Mer. Mer. Nu hade jag ont och märkte ingen större skillnad.

Krystvärkarna startade 12.40.
De var starka. Barnmorskan var förvånat imponerad över hur hårt livmodern drog ihop sig, för att vara fjärde förlossningen.
Därför gick det fort. För fort och vad hon såg är det en stor bebis.
Alltså, order: KRYSTA INTE!! Flåsa. Flåsa. Tryck inte.

Så utan att jag pressade en enda gång ”rann” bebis ut tolv minuter senare 12.52.

En pojke blev det. Visste jag väl 😉 Sen länge hade jag föreslagit XXX eller XXx för Genbanken. Han kunde tänka sig en XXX. Som ett tecken så i nästan alla böcker jag läste under graviditeten så fanns det en XXX.
Därmed bestämt 😀

Så kom moderkakan och därefter dags för handarbete. Det fanns lite lagningar att göra också, både på insidan och utsidan.
Också för första gången så föreslog barnmorskan att jag kan ta lustgas medan hon syr, för det gör ju ont.
ja visst, hit med masken.
Barnmorskan tittar och menar att jösses, den där måste vi ju höja ordentligt, det där lilla räcker inte långt…
Jaa.. Tur jag visade Genbanken ordentligt åt vilket håll man höjer. 😉

Jag andas på i masken. Hör barnmorskan säga till mig att ta lite gas nu. Jag nickar. Ler lite. Ganske borta nu.
Hon säger till Genbanken, detta gör ont. Är hon så smärttålig? Jag ska sticka nu, ska du andas lite först?
Jag ler vidare, tänker att de är tröga och borde väl fatta nåt. Ser en väldigt dimmig Genbank som lutar sig över mig. Hihi.
Så hör jag honom. Hon har nog fått tillräckligt redan så bara sy.
Så det var en fin upplevelse det symötet 🙂

Sen vill jag ha akupunktur mot eftervärkarna. Det har jag testat förut och det funkar fint.
Denna gången funkar det tom så bra så att när de ska plocka nålarna har jag tappat en.
Lite vila. Lite fika och sen upp på BBavdelningen. Senare kommer mormor och morfar med syskonen som gärna vill titta på lillebror.

Tänk. Hela 6 år sen. Det kunde man inte tro då. Att den för dagen lugna pojken skulle bli en sån tokstolle 😀
Eller jo… Jag hade nog mina aningar ändå förresten.

Vad tänker du? Låt mig veta.

