Gårdagens lyckan var stor, dagens ”olycka” är större

Igår hörde vi den välkända melodin, Hemglassbilen var i samhället. Var? Inte en aning, vi gick in på hemsidan för att titta men det stämde inte alls med tiden…
Bara någon dag tidigare hade vi fått reklambladet i brevlådan, där fanns lite intressant men inga tider. JAg tänkte jag skulle kolla upp det men… Jag ska bara… Så var det borta. Och plötsligt hörs signalen…

Genbanken och Decibel tog bilen för att kolla och fick faktiskt både hittat och stannat glassbilen.
Det blev lite smått och gott och Minimonster lycka var stor när det kom fram en låda med hans favorittvprogram.
BAKUGAN. En liten bägare med glass och en liten leksak i.

För övrigt så hinner la jag inte sitta här. Fast… Tja… Jag och Mister har röj på hans rum. Så bad jag honom att medan jag kör Decibel till skolan så kan han gå ut med hunden så kör vi på sen. Jajemen. Det var längesen han var så villig och så snabb att gå ut med Villeman. Men som inte svåruträknat så har han ännu inte kommit in igen… JAg ropade på honom men fick standardsvaret. Vänta… Jag…
Han uppfinner idag. Och undersöker. Aldrig finns det så mycket att undersöka som när det vankas städning.

Minimonster vaknade idag, kom ner och öppnade frysen.
Eh. Vad ska du göra? Stäng frysen unge man!
Pappa sa igår att jag skulle få en glass imorgon. Och nu har jag sovit och då är det morgon.
Fast vi äter aldrig glass före frukost så stäng frysen.
Det sa han inget om. Så då får jag.
Nej. Du får en glass när jag säger att du får.

Snabbt åt han frukost. Får jag glass nu? Nej. När jag ger lov.
Han dukade av. Talade om vad duktig han varit. Får jag glass nu? Nej. När jag säger att du får.
Han ville ha ett exakt antal minuter. Nej. När jag ger dig lov. Ju mer tjat desto längre väntan.
Han talade om att det är sol ute. Då är det glassväder. Nej, du får ingen glass.
Han lekte med Lego en stund. Talade om att man blir väldigt sugen på glass när man leker med lego. Nej. Du får ingen glass ännu.

Han tjatar fortfarande. Eller, inte riktigt. Jag sa att när Decibel kommer från skolan så kan vi ta varsin glass.
AAAAAAAGGGGGGGGRRRRRRRRR!! *ILLVRÅL*
Jag sa att du får gärna vänta till pappa kommer hem om det är bättre?
Hur länge ska hon vara i skolan? När hämtar du henne?

Jag tror egntligen inte det är glassen som är det viktiga utan LEKSAKEN!! Mer grejer till samlingen som han tycker är alldeles för liten. Det finns så många grejer han vill ha. Fast med min ”lön” har inte råd att köpa alla. Det tycker han är dumt. Han tycker jag kan börja jobba då. När jag upplyste om att då blir det mer tid på dagis och sen när skolan börjar blir det fritids istället så kom han fram till att han har rätt bra grejer ändå. Men det är himla många som jag önskar mig…

Det finns ju fördelar och nackdelar med att ha en mamma som inte jobbar. Borta alltså.
Minimonsters mamma har ett tråkigt jobb säger han. Han tycker synd om mig som får tvätta och tömma diskmaskinen och vara elak mot sina barn. Och det får man faktiskt inte vara. Man får inte skälla på dom heller. Och inte säga till dom.
När han tyckte jag var dum som inte gjorde som han ville sa jag att det är mammor och pappors jobb att tala om vad som är rätt och fel. Det är föräldrars uppgift. Jahaa, och vem har gett er den då? Du har ju ingen chef ju!

Vad tänker du? Låt mig veta.

