Jag tar mitt ansvar. Men andra då?

Läser i tidningen om en pojke som blivit biten av en hund. Som de flesta vet är det ägarnas ansvar om och när det händer. Eller den som har tillsynen iallafall. Det är iofs i sin ordning men ibland undrar man.

Satt på torget i Falkenberg häromdagen med Villeman framför mig. Fram kommer en liten pojke, han kan ha varit runt tre år, hans mamma med sällskap tittar på. När han nästan är framme vid oss vänder de sig bort fullt upptagna att röka sina cigaretter. Pojken knatar fram och klappar Villeman på huvudet.

Tänk om Villeman hade blivit rädd och bitit? Visst hade jag honom bunden men vad hjälper det? För att stoppa ett eventuellt bett måste jag ju veta att ha överhuvudtaget tänker bita. Vet jag inte det kan jag ju inte ta tag, då talar jag ju om att nåt är farligt istället.

Nu hände ju ingenting men vad visste hans mamma om det? Min hund skulle ju lika gärna kunna vara aggressiv. Okej, jag hade barnen med mig men det garanterar ju inte för andras barn…. Vad vet andra om vad min hund har i bagaget.
Och skulle Villeman ha nafsat eller bitit är det mitt ansvar.. Det känns inte alltid självklart…

Trodde det var nåt man lär sina barn, gå aldrig fram till en främmande hund. Klappa aldrig utan att fråga. Osv… Men tydligen inte.
Visst har jag ansvar för min hund och vad den ställer till med det är ju självklart. Men det känns mindre kul att ta ansvar för andras saker. Jag tycker det är självklart att inte gå fram till andras hundar. Det är självklart att inte klappa andras hundar hur söta de än är. Man frågar först. Man vet aldrig hur en hund mår eller reagerar.

Och givetvis. Hade jag misstänkt att min hund skulle bita pojken, så hade jag själv stoppat honom. Eftersom nu hans mamma inte gjorde det, trots att hon såg vart han var på väg?
Har inte hon någon tillsynslag över sin pojk?

Vad tänker du? Låt mig veta.

