Stackars Newt är tapper och jag är lugnare

Newt hade en liten obetydlig sårskorpa för ett tag sen.
En kväll fick jag ett telefonsamtal från R. Det är bäst du kommer hit, det blöder från Newt och det ser inte bra ut. Ta med förbandslådan så ska vi försöka få fatt i honom. Det är ju inte alltid det lättaste.

Jag bytte om snabbt, plockade med mig antibiotikasalva och åkte iväg. Newt hade de inte oväntat INTE fått tag i. Vi tog ut de andra tre ur hagen och plötsligt blev han så lätt att ta. Två hästar fick komma ut i hagen och en in i stallet som sällskap.

R hade inte överdrivit. Såret var allt annat än fint. En stor inflammerad bula vid sidan om nosryggen. Vi pillade bort skorpan och lite gojs, sköljde rent och klämde. Jag spolade samtidigt som R klämde ut innehåll. Och Newt stod som ett ljus, kanske var det skönt att det som tryckte och spände där in under släppte, fast man tycker det borde gjort superont.
Vi funderade en hel del på vad detta har orsakats av, speciellt som det var massa vitt. Och vitt brukar betyda död vävnad.
När vi var nöjda torkade vi torrt och R som är bra mycket längre än jag sprutade in salva i hålet som blivit. Sen täcktes hela sårområdet också. Runt hela detta smorde jag in Silonsalva med gurkmeja, så att inte flugorna skulle få fritt tillträde.

Igår var L gullig och kollade till och gjorde rent. Jag och Genbanken var med Villeman på första gången på hundkursen. Decibel var hos L o R, hon skulle våra med att titta till hästen.
Söta SöstraMi och hennes kompis var hemma och vaktade Minimonster. Mister var hemma också så klart men hade stängt in sig på sitt rum.

Det känns så himla bra med kursen, vilken kanonbra ledare alltså. Det kommer bli kanon. Till och med Genbanken var helt inne i detta. Han var med första gången, kanske nån mer. Jag tänker det är bra om han också har lite jokk på vad som görs och sägs.
Han kollade på klockan i mellantid för kanske det blev en liten paus, då visade det på tio minuters övertid. 😮 Han förstod inte riktigt vart tiden blev av.

Jag är så glad att jag anmälde till Vardagslydnad för henne också. Detta var ju Bra Relation, vilket jag tyckte blir perfekt eftersom jag inte gjort någon valpkurs. Så blir det ju lite smygträning före. 🙂

Idag var vi till stallet igen. Rengöring och insmörjning. Vi tyckte allt att han kändes febrig men när jag tog tempen fick jag bara till 38 grader. Tog igen men det blev 38 igen. Såret såg iofs lite finare ut men han var väldigt bullig mellan ganascherna. Det finns ju lymfkörtlar och de bör ju svullna men… L hade hört om Kvarka och då blir man ju orolig även om det jag läst inte stämmer alls.

Jag tog en bild och beskrev det hela och vad vi gjort och messade iväg till veterinären. Så hoppades vi på svar, men Torbjörn är så himla bra, antingen messar han tillbaka och är det nåt så ringer han.


GIVETVIS när det är något med hästarna så var han precis som andra gånger på semester i Dalarna. Vi har en underlig förmåga att pricka in just då.
Torbjörn skrattade lite när jag påpekade detta och sa att han ska ge mig datumen då jag ska linda in hästarna i bomull 😉 haha

Iallafall så frågade han om han äter och verkar vara okej rent allmänt och jo det gör han ju. Han tyckte inte såret var fint, han misstänkte antingen en pinne eller kanske ett ormbett, just med tanke på vävnadsdöden, det vita alltså. Ang den svullna lymfkörteln så reagerade hästen precis som han ska, den kunde bli stor som ett hönsägg och ändå vara helt i sin ordning. Så blir det. Som läget är just NU så ska det hållas öppet som vi har gjort, rengöras med koksalt, gärna två gånger per dag beroende på hur det ser ut, tempas varje dag – får han uppemot 39.5 så ska jag ringa direkt så skriver han ut antibiotika. Han ville förresten att jag skulle ringa oavsett, antingen bu eller bä som han sa, bara för att få veta hur det går.
Kvarka var ganska uteslutet, då borde han vara betydligt sjukare än nu, mer feber, mer hosta och framför allt snuvig.

Genbanken som var med i stallet idag, att någon håller hästen är bra. Vi har ännu inte behövt bremsa utan klarat det ändå. Han är tapper Newt. Så mellan pillet har Genbanken stått och klappat om honom. När man smeker över ena näsborren så blir Newt trött och hänger mer och mer med huvudet. Till slut blev det tungt på Genbankens axel 😀

Så himla mycket bättre det känns nu efter att ha pratat med honom. Nu känns det som att man har mer kontroll, märker vi att tempen stiger så är det bara att ringa och då får vi medicin direkt.

Tänk vad det är bra med kameramobiler 🙂 En hyfsat bra bild och ett samtal. Så behöver man inte åka till vet i onödan, det stressar en hel del bara det.

Jag kanske ska tillägga att både vi i stallet och hästarna är väl kända av Torbjörn, vi diskuterar en del och pratar när han är i stallet. Han vet vad vi gör, hur vi gör och hur hästarna är. Han vaccinerar alla hästarna varje år. Därav att han kan tänka sig att skriva ut medicin. Misstänker han annat så talar han om det direkt och säger att det får man åka iväg med osv. Så det är inget ”fuskande” eller vad man ska kalla det. Om nu någon satte kaffet i halsen. 😉

Nubbe är ju rolig också. Han fick följa med in som sällskap. Både för lite koll och att testa nya flughuvan jag köpte igår. Passade fint. Sen satte jag mig på en pall jämte honom när jag skrev till Torbjörn. Han la mulen i håret på mig, och slappnade av. Det blev tyngre och tyngre. När jag tittade upp stod han med slutna ögon , undra på att det blev tungt.
Jag fortsatte skriva och så blev det plötsligt blött i nacken. Nubbe hade en stund innan fått ett lite surt äpple och det drog väl igång saliven. När han stod och hängde glömde han svälja och roppade rätt i nacken på mig. Hahahha.

2 thoughts on “Stackars Newt är tapper och jag är lugnare

  1. Hej! Fick du veta om såret var ormbett eller inte? Har en häst med väldigt likt sår just nu , o hittade din bild när jag googlade på ormbett. Hästen mår fint i övrigt o veterinär är konsulterad på tel 🙂 svara till min epost om du vill. Mvh Anna

    • Nej, vi fick aldrig någon riktig klarhet i hur det var egentligen.
      Jag sprutade ju med antibiotikasalvan som jag skrev och smorde med Silonsalva med gurkmeja. (läkande)

      Tiden efter tvättade jag med Salviadekokt, salvia är bakteridödande. Smorde med Silonsalva med gurkmeja. Utanför smorde jag med fyra ess hästasalva mot flugorna för säkerhets skull.
      Newt blev bättre och bättre och behövde aldrig få någon antibiotika utskrivet 🙂

      Vad det än var så måste jag gjort nåt rätt 😉 Fast vet var ganska säker på ormbett, eftersom det var märken efter två hål. Så jag går på det.

      Hoppas du får ordning på din pålle 🙂
      Lycka till.

      Jag har svarat på din mail som du ville 🙂

Vad tänker du? Låt mig veta.

