Hempatent funkar bra

Finns det mycket mer irriterande när man ska sova, att täcket glider ner och hamnar i en boll i påslakanet?
Ja, det gör det. Definitivt.
Ett bolltäcke som glider ner och hamnar i en bollhög längst ner.
Ett boll täcke väger sju kilo. Det är inget man bara drar upp, framför allt inte mitt i natten när man är trött.
Iallafall inte jag. JAg vaknar, fryser, drar i täcket och nä… Det var visst inget täcke där, bara påslakan och den väntande irritationen är ett faktum. Morr.
Alltså har vi fått använda bolltäckena utan påslakan. Känns inte jättetrevligt och dessutom ser det stökigt ut i sängen. Oavsett renbäddning eller inte så ser det aldrig renbäddat ut. Alltid ofärdigt liksom.

Men hur gör man då? Det hjälper ju inte att stänga till hålet i fotkant på påslakanet. Det håller ju inte bättre där uppe för det. Tänka tänka. Man borde ju kunna… Det skulle finnas… Hmm… Ja jo, jag får la testa.

Jag tog en frans eller tre av en fransgardin som blivit misshandlad. Virkade två bitar, för att det skulle bli starkare, de två andra orkade jag inte virka just då, jag bara vek dessa dubbelt. Jag knöt in en boll med påslakanet i varje hörn. Alltså, jag satte påslakanet som vanligt. I uppehörnen måste ju påslakanet sitta fast och då knöt jag runt bollen.
Nu räcker ju inte det så jag knöt runt två bollar mellan hörnbollarna också.

Detta var igår och inatt har jag testat.

Det funkade! Det bra var ju också att när jag vaknade och frös så gick det lätt att dra till sig täcket, jag fick ju tag i en boll ju 🙂
Nnu måste jag ju fnula ut något smidigare sätt, att knyta knutar varje renbäddning känns ju sisådär. Framför allt när jag måste klippa upp dom. Det är ju dubbelknutar som gäller om det ska hålla.

Nåt i stil med påsklämma, fast med god plats, en rund påsklämma. Finns det tro?

6 thoughts on “Hempatent funkar bra

  1. Prova hårsnoddar, antingen såna där yttepytte som man har i hästens man eller pudelns huvud. Eller de färgglada som finns på hm som kommer typ uppträdda på ett rör… Lite bredare än gummiband, tror du vet vad jag menar.. Lycka till!!!

  2. Vänta nu… Tänkte nog för fort. Du får nog inte över en snodd över bollen…. Antar att du fäster bollarna på ovansidan… Vad tror du om såna långa pillemojer som brukar sitta runt elsladdar när man köper typ laddare eller nåt annat pellektriskt??? Hmmm, det ska ju va nåt som du inte får frispel på när det ska av eller på….Funderar o återkommer. säger Mia o vimsar vidare, det var nåt jag skulle göra…

  3. Hmm… är det inte metalltråd i såna pillemojer?

    Men jag funderar på… Finns det tvåsidiga kardborreband att köpa. Alltså med det hårda på ena sidan och det mjuka på andra. Så att man kan snurra den runt sig själv liksom.
    Det borde ju kunna funka.
    Fast det kanske blir sticksigt och det får det ABSOLUT INTE: Här är människan som känner om ett hårstrå hamnat innanför tröjan. 😉 Det kliar som tusan ju.

    Återkom mer än gärna, oavsett tips eller inte. 😀

  4. Har pratat med min sambo som i vanliga fall brukar vara ganska klok. Nåt som jag uppskattar. Men idag blommade han sjuka humor upp och jag fick inga vettiga svar.
    Jag försökte påpeka att det kommer att bli ett problem för honom oxå när jag tjatat till mig ett bolltäcke, men den dåliga humorn flödar som når jävla vårbäck….Återkommer..

  5. Haha, det där känner jag till 😉

    Fnulade lite mer igår. Man skulle ju kunna ha en kortare rem, helst med tryckknapp. Den måste ju vara rätt stor den knappen för att hålla iofs.
    Frågan är, hur lätt är det att ordna en sån tro….

    Vi är tre stycken som har bolltäcke här hemma. Och jag har kommit fram till att det är nog bra att göra likadant även i fotkant av täcket, det vill gärna glida utanför.
    Då blir det plötsligt 8 bollinfästen per täcke.
    Väldigt många remmar alltså…

    Jag har aldrig satt en tryckknapp i tyg? Det bör väl gå att göra själv?
    Panduro?

    *Letar in på Panduro genast.* 😉 Det passar fint till morgonkaffet.

    Tack för dina funderingar. Vi bör ju komma fram till något., och kan det hjälpa dig och andra är det ju bra ju. Tack

  6. Inget på Panduro men faktiskt på tyg.se. Där fanns tryckknappar man kan sy i, annars behövs visst verktyg.
    Frågan är då, hur många remmar tror jag mig kunna sy i innan jag ger upp?
    Två? Tre? 😉
    En tång kostade drygt hundra men frågan är om det inte kan vara värt att köpa sig en sån 🙂

    Lite självkännedom har jag tydligen och en aning överlevnadsinstinkt 😛

Vad tänker du? Låt mig veta.

