Alternativmat vs alternativ huvudbonad

Jag har funderat en del och svurit troligtvis ännu mer.

Det blev aktuellt nu igen då det skrivits i tidningen om att elever som behövde laktosfri mjölk inte fick det. Det var väl för dyrt eller nåt. Fast egentligen handlade det kanske om en tusenlapp medan de som enligt religion till exempel får annan mat istället för griskött är betydligt dyrare. Eller vegmat åt vegetarianer.
Klart att både de religionsbundna och vegetarianer ska ha sin alternativmat men då finns det väl inget att ens diskutera när det gäller överkänslighet/allergi.

Huvudbonaden då? Ja alltså. I skolan är det tillåtet att använda slöjor och annat att dölja håret för flickorna. Allt enligt religion och i många fall säkert tradition också. Vad vet jag. Huvudsaken är att huvudsaken är tillåten. Så långt är det bra.

Men. Jag säger bara MEN. Om någon elev av andra orsaker behöver något om huvudet, jag kan ta Mister som exempel. En period kunde han inte gå utanför dörren utan att ha luvtröja på, med luvan uppfälld. Än mindre vara i skolan. Han behövde luvan som ett skydd, en hjälp att stänga andra undra ute, att stänga in sig själv.
Är det någon som tror att det var tillåtet?
Är det någon som tror att det hjälpte att jag talade om varför han behövde sin luva?

Själv hade jag alltid en jacka på mig när jag gick i skolan. Utan min jacka kände jag mig naken, utsatt och trivdes inte alls. Den blev ett skydd mot omvärlden, fyllde samma funktion som Misters luvtröja.
Är det någon som tror att det var tillåtet?

Jag har hört talas om många med behov av luvtröja eller mössa av något slag för att klara vara bland andra människor, framför allt in skolmiljö. Det verkar ju inget ovanligt.
Är det någon som tror att det är tillåtet?

Svaret är ju så klart nej.

Varför undrar jag, är religion ett viktigare och mer godtagbart skäl för något på huvudet är psykisk hälsa?
Är inte barnens välmående skäl nog?
Om jag som förälder säger att det är av religiösa skäl och håller tyst om att det är för att pojken ska kunna gå i skolan, -blir det tillåtet då?  Det finns fler religioner än en som kanske kräver huvudskydd. Sen om det är en bordsduk, en lampskärm, cykelhjälm eller luvtröja.
Hjälper det om jag som förälder eller elev åberopar diskriminering?

Varför får inte elever med särskilda behov få lov att använda sina hjälpmedel om elever med särskild religion får använda sina?

Tala om det för mig, för jag kan inte i mitt liv förstå det. Tror inte jag vill heller.

image

2 thoughts on “Alternativmat vs alternativ huvudbonad

  1. Nä det är inte lite galet utan mycket.. Och varför i tusan får man inte ha huvudbonad på sig i skolan, vem bryr sig förutom gamla pensions färdiga gubbar och gummor???? Inte den här lärarkandidaten iaf……

  2. JAG KOPIERAR IN EN KOMMENTAR JAG FÅTT PÅ FACEBOOK EFTERSOM JAG VILL HA MED DEN I DISKUSSIONEN:

    Majsan Damsan Majsansson
    Suck, orkar inte mer än sucka. Bråket om luva höll på o ta knäcken på oss, framförallt sonen. Det ledde till att sonen helt slutade äta i bamba o har inte gjort sen dess 2-3 år senare. Så jävla onödigt, så energikrävande, och för vems skull, vem vinner på det? Ingen. Luvan har många funktioner för våra barn, men det tas ingen hänsyn. Jag ställde samma frågor som du nu ställer, men jag fick inga svar. För de finns nämligen inga logiska svar. Går man i skolan för att lära sig att man inte kan jobba på bank med keps på huvet? Det fick jag nämligen höra en gång att det va därför. Min son kommer troligtvis aldrig jobba på bank, han skulle dö av tristess, men om han så skulle, är jag alldleles övertygad om att han ändå den dagen förstår att en luva/keps kanske inte lämpar sig. Men egentligen, varför inte. Är väl inte direkt vad du har på huvet som avgör vem du är eller vad du förmår. Förlegade dumma jävla regler, som hänger kvar sen långt tillbaks i tiden. Va sägs om o följa med i utvecklingen lite. Och framförallt, fram för fokus på varför vi går i skolan, inte vad vi väljer att ha på oss. O shit vad mycke text de blev, men jag blir helt apgalen på sån här idioti 😦
    den 7 september kl. 13:29 ·

Vad tänker du? Låt mig veta.

