Det talas, sägs, skrivs, pratas

gnälls, skälls, kommenteras, tycks, åsiktas väldigt mycket om att bla ADHD är ett påhitt. En modenyck. En periodarediagnos. En skräpdiagnos där de som läkarna inte hittar fel på ska hamna.

Ja och många med högt blodtryck har det kanske inte heller, de bara råkar ha det. Läkaren visste väl inte bättre eller insåg inte själv hur snygger h*n var. Inte konstigt blodtrycket ökade liksom.  Och de med glasögon kanske inte alls behöver glasögon, ett par flaskbottnar att se igenom kunde kanske räckt. Funkar det så fanns ju inget synfel heller. Liksom. Astmatiker ljuger säkert också, missljuden är troligtvis bara magen som kurrar. Hemoröjderna beror självklart på gårdagens lek med russinen. Att inte läkaren fattade det? Så var det säkert. Och h*n med adhd var bara stökig och tyckte det var roligt att retas. Smidigt att glömma bort viktigheter. Att ofta missförstå och hamna i konflikter var dagens nöje? Att bli arg och välta stolar och ta sönder saker så att andra skrattade, pekade och pratade, det var väl också bara på kul. Eller den som aldrig fick gjort nåt. Aldrig kom igång. Aldrig avslutade. Glömde bort. Alltid tjatades på. Allt var väl för att det var kul?

Alla tyckare. Som ska tycka och påpeka saker. Lägga sig i andras val. Klaga. Varför gör hon så? Hur kunde hon. Skyll dig själv, hade du inte gjort på det viset. För mycket. För lite. För fint. För fult. Alltid nåt att tjata om. Skvallra. Sprida rykten. Skapa trist stämning. Jag är trist stämning. Nu.

Om detta finns mycket att säga. Det gör mig upprörd bara av att tänka det alltså är det närmast oskrivbart. Lämpar sig inte för bokstäver så att säga.

MEN! och ett stort *pip* MEN!

Det är då *pip* ingen som nämner alla de ännu odiagnostiserade. Men det ska jag tala om, att jag kan sätta en stämpel i pannan på många och ännu fler som faktiskt verkar ha BAD/GI. (Bara Allmänt Dum/Generell Idioti)

Och det är ingen modegrej,  och det gör mig nästan mörkrädd när man tänker på det stora antalet. Kanske de hade mått bättre om de också fått en diagnos och får veta var felet består i.

Det har sagts att adhd är en luddig diagnos trots att diagnoskriterierna är många och gäller över hela världen. Inte så luddiga alltså. Värre är att utforma kriterierna för BAD/GI. Tyvärr blir det nog svårt att få dessa godkända.

Den siste är inte född än. Brrr.

4 thoughts on “Det talas, sägs, skrivs, pratas

  1. Det här låter farligt likt vårt samtalsämne förra veckan, och med din fokus känns det som att inlägget om det hade lika gärna kunnat vara detta. Nu undrar jag osökt om det är jag som gjort dig så upprörd? Isf missuppfattade du galant. 🙂

    • Jo. Kanske låter likt fast det är inte det. Jag läste massa bloggar, olika kommentarer, otrevliga kommentarer. Blev upprörd och allt blandade ihop allt i en förvirrad röra. Så var jag tvungen att då ihop det med diagnoser. Fast det var inte svårt, jag läste ju såna bloggar också. Nu är det bättre. 😉 hihi
      Pöss ❤

    • I kommentaren eller i samtalet? Kommentaren fattade jag ju. Samtalet är jag inte hundra på faktiskt, faktiskt minns jag det inte riktigt :-S
      Här fonkar det minsann. Jädrar vad det är ström i dom här ledningarna 😉

Vad tänker du? Låt mig veta.

