Apropå mitt tidigare inlägg

om barn, fetma och föräldraansvar. Jag har funderat på en sak. Ändrat på också faktiskt.

Nu vet jag ju inte åldern på er läsare, men åtminstone ni som är 30 år och uppåt kommer väl ihåg läskflaskorna förr. Glasflaskor, vet inte hur mycket dessa innehöll riktigt men de köptes i en back med flera. Smaker som hallonsoda, loranga, krusbär och passion. Det var mina favoriter, speciellt hallonsoda och passion.
Kommer ni ihåg när det var kalas och man fick läsk till maten. Hade man tur fick man en egen, annars delade man.
Kommer ni ihåg så gott det var med läsk och bubblor. Var det riktigt kalasigt så kunde man ju till och med få en till.

Jag frågade Genbanken detta en gång, det är längesen nu, men när han ännu en gång kom hem med en 1 1/2 liter coca cola.Visst är det gott med läsk, det var inte det men…
Jag frågade om han själv drack massa läsk hemma som barn. Åh satan heller. Inte fick vi  sånt. Lycklig var jag på kalas när vi fick en flaska läsk till maten.

Ja exakt sa jag. Minns du hur speciellt det var? Det gjorde han.

HUR speciellt är det för våra barn att få läsk när det finns läsk nästan varje dag i veckan. När de räknar kallt med att så klart de får till maten en sketen onsdag. Och får de inte det så vet de knappt vad de ska dricka i stället.

Detta hade Genbanken inte tänkt på alls men han gjorde det och slut var de dagarna då det alltid stor läsk i kylen.
En period köpte jag hem läsk till helgen. Men det blev också fel. Blev inte läsken urdrucken så var den öppnad. En öppnad flaska är ”lovlig”. Dricks den inte upp så är den ändå inte god nästa helg så jag la ner det.

Nu köper vi läsk ibland. Mer sällan än ofta faktiskt. Vi har oftast saft eller juice till fredagsmyskvällsmaten. Har faktiskt hänt med vatten också även om det inte var lika gott.
Men. När det väl är läsk så blir faktiskt barnen lite upplivade. Det är lite speciellt. Det är visserligen inte små glasflaskor längre men de gånger det händer då är glädjen klar. Tänk. En egen läsk att öppna själv och dricka själv.
Mamma. Vill du smaka? Ja tack, gärna. 😀

 

Och kommer ni ihåg, den godaste och roligaste. Den blå tungans läsk. Vira Blåtira. Det var en favorit och jag och lillebror tävlade i blåast tunga vinner. Ingen vann vad jag minns men gott var det 😀

Vad tänker du? Låt mig veta.

