Svampplockade

Jag och väninnan Lbestämde att nu är det dags att plocka svamp. Jag har svamp i närheten av hemma. I vår familj är det bara Genbanken som äter svamp så själv ska jag ingen ha. För den delen har jag ingen frys. Den är jävlig. Höll inte temperaturen och efter några nätters springande för att stänga av larmet så tröttnade jag. Vi. Vi slängde det som fanns i frysen, ingen vill äta det efter allt upp och ner. Genbanken ringde FFF, -frysfixarfolket men de kan inte komma förrän tisdag nästa vecka. Så nu är det avstängt helt. Vi får väl ha lite kylochskafferitömning. Någon svamp passar sig alltså inte.
Men jag plockar den gärna. 🙂

Igår när vi träffades i stallet för ridning fick jag en påse av L. Det fanns både bullar och kakor som hon bakat. Idag kom hon med svampkorg, bröd och andra kakor. Då blir jag glad. 🙂

Ut i naturen gick vi. Med korg och skål. Vi började med kantareller, vanliga gula alltså. Jag hade helt förträngt det stället men gick förbi där igår. Alldeles gult lyste det. På det andra stället fanns inte så mycket men det blev en del ändå.
Hem till huset och tömma ur det gula och ut i skogen. Trattkantareller nästa. Hundarna var med och det dröjde ju inte länge innan de letat upp det blöta vattenfyllda. Där roade de sig kungligt, vi bråkade inte för på så vis blev ju inte svampen nermejad i allt bröt och bus.
Det fanns massa trattar.

Jag fick mess innan ikväll. Efter drygt en timmes plock hade L rensat ihop 5 liter gulkantareller och 10 liter trattkantareller. Inte illa. Inte illa alls. 😀

När vi var klara provsmakade vi det nybakta brödet till en kopp te. Mycket mycket gott. Det känns som att det är dags att damma av degmaskinen och fylla frysen. Mmm…jag ska bara…först. Få frysen fixad. 🙂

image

One thought on “Svampplockade

Vad tänker du? Låt mig veta.

