En katt är en katt är en

hund är en papegoja?

Ja, undra kan man ju. Jag har ju tidigare skrivit om MaxMorrison som beter sig som han vore en hund.
Lite fundersam blev jag ju när MaxMorris idag hoppade in i bilen med Villeman när vi skulle åka till skolan med Minimonster i morse. Förut har jag lyft ut honom men idag lät jag honom vara kvar.
Han satt först med Villeman, la sig sen i baksätet men hittade snart upp på ryggstödet till baksätet. Där satt han mellan fönstret och nackstödet. Innan han la sig mellan Villemans framben, där låg han när jag öppnade.
Inte ett skrik, inte ett pip på hela vägen. Det är den första katten vi haft som inte ha skrikit trumhinnorna sönderskavda när det har blivit bilåkning. Tur vi inte behövt åka bil så vidare ofta. Det är nog tio år sen Mowgli åkte bil till exempel. När han kastrerades var det nog.

En katt som sitter som mormors papegoja  i bilen kan ju då också förklara blodvitet i Minimonsters nacke igår.
Han höll katten över axeln och bar runt på honom. Plötsligt släpper han händerna om MaxMorris bakdel och kattstackarn hänger fritt. När han känner att stödet försvinner och han börjar glida gör han det bästa tänkbara. Håller fast vad han kan. Men han glider ändå och Minimonster skriker högt. Rivsår och blod i nacken, klart det gör ont.

-Älskade lilla du, du kan inte bara släppa katten och låta honom hänga så. Han blir ju rädd att ramla ju.
-Men. Snyft. Hulk. Snyft. Gråt. Ja-hag ville-he ju att han sku-ulle sitta som en papegoja-aa ju-u. Grååååt. Snyft.

Vad tänker du? Låt mig veta.

