En stormande första advent

Icke att jag tänker skriva en rad om dagens blåsväder med klass 3-varning och med uppdaterad orkanvarning. Nej. Icke. Det gör ju så många andra ändå. Tänkte jag. Men. Det är ju första advent. En jätteblåsig första advent. Närapå stormig faktiskt. Så skrev jag det ändå.

Igår var jag och Genbanken på irländsk afton. Bra musik, kilkenny, irish coffee, samtal. Hur bra som helst bortsett från att det var alldeles för lite folk. Fast så här i före-jul-tider är det kanske bara att vänta. 

Idag har jag fått upp adventsstjärnorna och ljusen. Mina grangirlanger hänger på plats. Adventsstaken är pyntad men ljusen tog slut. I halvtid kom vi fram till att det kan nog vara bra att plocka ner studsmattan så det gjorde vi. Vi passade på att fixa till presenningen över veden också. Till ingen nytta iofs för både trästocken och lastpallarna som vi la som tyngder har blåst ner för längesen.
Annars har det varit en rätt så lugn dag. Imorgon ska jag försöka pussla ihop alla skolslutartider och restider och vad som ska göras och hur. Mister ska på sitt första KBT-samtal och jag har ärenden. Frågan är hur mycket jag vågar planera för. In i en affär med honom är ju uteslutet. Att vänta i bilen för länge blir inte bra med tanke på hur nervös han kommer vara. För att inte tala om efteråt, när det jobbiga pratet varvat upp hela ungen. Då tror jag det är bara att åka direkt hem, under tystnad. Jag ska öva mig på att andas tyst. Det är bra att kunna.

Hur kan man efter tjugo år vara såpass svartsjuk att man vägrar sova jämte sin partner en hel helg för att denne pratat med den människa som var med för tjugo år sen? Bra fråga som tål att fnulas på. Eller också kan man rycka på axlarna och fnula på nåt annat. Som till exempel vad som ska bjudas på till jul och när granen ska hämtas. Jag har köpt en ny ljusslinga till i år. Genbanken skulle köpt en förra året men de var visst slut. Hmm, sa han iallafall. Han vill visst inte ha olikfärgade ljus i granen. Men det vill jag och jag har fått fria händer vad gäller jul. Nu är det inte sagt nåt om granljus ingår i den överenskommelsen men det är ju en tolkningsfråga. 😉 I år blir det färgade ljus som sagt. Det blir nog fint. 🙂

Vad tänker du? Låt mig veta.

