Vinterdag med vårkänsla

Efter att Genbanken kommit hem från jobb, kaffet uppdrucket och tårtan från igår uppäten tog vi en promenad med Villeman.

Vi gick upp mot gamla soptippen och släppte honom lös att springa. Ja vi andra sprang en del också förresten. Jag, Decibel och Genbanken. Vi busade och kastade snöbollar. Villeman jagade.

Jag och Decibel gjorde varsin snöängel. Såklart kom Villeman och skickade mig i ansiktet. När han fick se att Decibel också la sig gjorde han en rivstart och jag fick hela ansiktet fullt med snö. 😉

image

image

image

image

image

På förmiddagen gick vi en annan runda jag, Villeman och Decibel. I fickan packade jag ner hans frukost. Isen på sjön i närheten var målet.
Villeman är eller har varit hysteriskt rädd för isen. Han gick igenom för ett tag sen och bakdelen plumsade i. När vi gick vid sjön knakade det och sjöng om isen. Villeman höll på att krypa ur både skinn och sele.
Nästa gång vi skulle förbi vågade han knappt gå där.

Därför går vår morgonpromenad förbi sjön varje dag. Innan stod vi på vägen ovanför och tittade samtidigt som jag pillade i honom att äta. Närmare och närmare har vi kommit kanten.
Härom kvällen gick jag och Genbanken dit. Kvällsmaten i fickan och sen satte vi oss i snön Villeman åt och sen gick vi.

I förrgår fick jag ut honom en liten bit på sjön men isen har frusit i lager och det sprack under tassarna. Han ville inte mer. Han fick lite mat och vi gick i land.

Idag gjorde vi det igen. Satt en stund. Decibel gick ut och grejade för sig själv på isen. Villeman blev nyfiken dag ville också. Så vi gick ut. Då började han att gräva och smaka på isen. Busa lite. Han ville knappt i land sen.

image

Envishet är en dygd och mitt mål är uppnått. Han är inte hysteriskt rädd för isen längre.
Lite ljud från isen hade förstås inte gjort nåt, men det är svårt att få allt. 🙂

2 thoughts on “Vinterdag med vårkänsla

Vad tänker du? Låt mig veta.

