Mata inte djuren??

Genbanken berättade idag att han varit på högstadiet och småjobbat lite. Han var inte riktigt nöjd med planeringen där om man säger så, själv blev jag riktigt upprörd.

Det görs ett litet klassrum/grupprum för några ”stökiga elever”. Ett rum med ett runt bord, stolar någon hylla/bänk.
Två av väggarna är av glas vilka är öppna mot korridoren får eleverna går till de olika klassrummen och till ett uppehållsrum.

Jaha, sa jag, då ska de ha rullgardiner för fönstren då? Så det blir lite lugn och ro.

Nejnej. Tvärtom. De ska vara öppna för att personalen ska hålla koll på eleverna.

Min inre videobandspelare visade redan filmen. Några elever runt bordet, eleverna i korridoren utanför glor in, på ”djur i bur”, de som måste ”stängas in”, specialbehandlas. Alla kan gå förbi och glo hur mycket dom vill för det fiolp inga persienner att dra för.

De ”stökiga” eleverna som sitter där av någon anledning. Jag tror knappt att koncentration och motivation är på topp. Jag vet vad JAG hade fått gjort. Ingenting! Men titta, hej. Vink vink. Vart ska dom tro? Oj, går de tillsammans? Undrar varför. Vilken snygg jacka. Smutsiga byxor idag igen…  Jag behöver inte tänka länge innan jag förstår hur mycket det finns att hålla koll på istället för skolarbetet.

Genbanken hade talat om att vår son som faktiskt går i resursskola ALDRIG hade fungerat att ha i ett sånt här utrymme med de förutsättningarna.

Jag tillägger att jag skulle ALDRIG  acceptera att mitt barn sitter som i en glasmonter till allmän beskådning, där alla kan titta på den som behöver specialhjälp. Där andra elever kan peka finger, skratta och göra narr av de som sitter där inne för uppvisning.

Hur har människan som bestämt detta tänkt?? Har människan tänkt överhuvudtaget?? Hur ser hon på elever med behov av extra stöd egentligen?

Hur tänker eleverna som ska sitta här inne? Hur tänker deras föräldrar? Vet de ens om det?

Jag blev som sagt riktigt upprörd och som tur har Decibel beviljats en plats på resursskolan även hon. Annars kunde hon varit ett av djuren i buren nästa år.
Aldrig i helvete!

Genbanken ska dit imorgon. Han funderade lite på att fråga om han ska snickra ihop en skyllt att hänga på dörren. ~Mata inte djuren~

Frågan är om de förstår tankebanan…

One thought on “Mata inte djuren??

  1. De va de jävligaste !! Börjar starkt ifrågasätta deras kompetens !! Ska barnen bli lugnare eller. Själv tror jag att de tar död på allt självförtroende för de stackarna som hamnar där.antagligen de barn som har koncentration svårigheter och svårt med de sociala spelet. Alltså borde de stå adhd barnens rum på skylten. Fy fan för trångsynta människor som helt saknar empati och förståelse.

Vad tänker du? Låt mig veta.

