Tänka annat. Tänka blandat.

Jag har fått tänka om igen. För vilken gång i ordningen vet jag inte. Villemans hundmat. Igen. Han går ner i vikt, han äter för dåligt.

image

Det sägs att hundar är vanedjur och vill ha samma mat utan förändringar. Är det så är Villeman nåt annat än hund. Han vill definitivt inte ha samma. Han äter för dåligt. För lite. Den mängden han behöver för sin storlek får han inte i sig. Möjligen var tredje-var fjärde dag men det är knappt.
Nu har han gått ner i vikt så att det syns ordentligt.

Jag kom fram till att köpa hem olika sorters mat. Jag får se vad jag kan hitta, det har ju funnits några han inte snedtänt på. Eller rättare sagt, de valpfoder som funkade något bättre ska jag testa vuxenfoder på. Det är ju skillnad på det också.

Sen tänker jag att någon av sorterna ska vara extra energirikt så gör det inte så mycket att han inte får i sig så stor mängd.
Sen har han ju färskfodret upptill men det behövs kompletteras med torrt, han verkar inte få samma mättnad på enbart färskt.

Kanske han kan börja äta mer med variation. Åtminstone hålla vikten och inte gå ner hela tiden så fort han äntligen lagt på sig.

Herregud, den hunden som är så stor äter ju mellan varven mindre än katterna. :-/ Hörs fel i öronen, en hund är en hund, den ska äta. När man tänker på andelen Golden retriever och labrador som är välkända som matglada så börjar man ju undra.

Han är en nippertippa minsann. Äter inte ens en hel prinskorv bara så där. Nej nej. Den ska vara i bitar helst. Och slickar på. Njutas av.
Han fick en bit nötfilé en gång vi var på kalas. Hundkompisen hann nog knappt känna smaken på sin nedan han bara tittade på sin.
Den var ju för stor 😮 Den ska vara i bitar. Sen passade det herrn. 😉

Ja jösses… :-/

Vad tänker du? Låt mig veta.

