Hur många liv har en mus?

Musen som MaxMorris kom in med igår morse levde ju som sagt. Han lekte en stund med den just som katter gör men när musen låg döende tröttnade han och gick ut. Kvar låg musen.
Medan jag lämnade Hoppochstuds i skolan hade Villeman fått nys på den stackaren och när jag kom hem var han i full färd att försöka få musstackaren att förstå det roliga i lek. Men musen förstod inte alls hans lekinviter.

Promenaddags för mig och Villeman, jag hittade kapseln till bajspåsehållaren. Bra det.
När vi kom hem gav jag Villeman sin frukost. Men han skulle bara först… Jodå, han också, det lät ju från rummet intill och sånt måste undersökas. Han var borta kanske en minut, max. Jag såg något i ögonvrån och under den minuten hände detta
image

image

Först brydde han sig inte men sen ville han väl ha tillbaka sin mat. Musen sprang iväg och kom tillbaka flera gånger. Jag filmade det hela men kan tyvärr inte lägga in det här, jag måste uppgradera bloggen i såna fall. Och 700 kr per år eller vad det var känns lite mycket för mitt amatörskrivande så filmerna får vara.

Men musjakt blev det. Det smällde i stolar och väggar när Villeman försökte få fatt i den lille stackaren. Han är ju inte så liten och smidig som han själv tror…

Sen hittade jag musen, döende, den låg ihoprullad och konstig men jag vågar inte peta på den, inte heller ta död på den.
Sen hojtade Mister. Högt. MAMMAAA. MaMMAaaAA. Musen! Den springer hitåt, den är i hallen. Mister gillar INTE möss.

Den hade ”återuppstått” igen. Men ännu en gång fick den törnar. Villeman bonkade till med sin stora tass och då såg den död ut. Äntligen. Jag trodde iallafall det.

Sen kom MaxMorris in. Hälsar på Villeman och gosar lite. Sen hör jag ett pip igen. Då sitter katten i hallen, med musstackaren som ännu en gång kommit till liv igen. Den springer runt i huset, blir fångad, släpps och springer iväg, blir fångad. Sen var jag tvungen att åka hemifrån, långmöte, och när jag kom hem på kvällen låg musen äntligen död. På riktigt. Stel och jättedöd.

Men man undrar ju, hur många liv har en liten näbbmus? Att hjärtat överhuvudtaget höll.

Möte ja. Nätverksmöte med skolan. Inte för något av mina barn utan jag var med som stöd mest, någon som känner eleven ifråga. Orsaken är att skolan inte funkar och npf-problematik. Lite kanske jag hade att komma med förutom att jag känner familjen liksom.
Men först åkte vi till blomsterhandeln, jag och barnets föräldrar. Köpte lite vårblommor, både till mig och till BobboLiten. Det är den 31 mars på fredag, hans födelsedag. I år skulle han blivit tonåring, hela 13 år. Men… Ja, -nu får jag sätta blommorna på kyrkogården istället.

image

Vad om mötet, jo det gick nog bra fast… Alltså… Jag har en gnagande känsla i kroppen, känslor brukar man skulla lita på, som säger att jag inte ”uppfört” mig. Jag har pratat för mycket, avbrutit, gått på… Lite besserwissertendenser. Inte okej. Ingen har ju iofs sagt nåt men hur ofta är det någon som säger nåt.
Jag blir nog lite för upp i det tror jag. Kom på mig själv med för mycket prat. Tänkte tyst nu munnen men så bara ploppade det ut flera ord och tankar och påståenden. Usch!
Jag skulle ju kunna skylla på att jag inte tagit min medicin 😉 Fast vad hjälper det när de på mötet antingen inte vet om att jag överhuvudtaget har medicin och den som vet men inte vet hur jag blir med medicin så vet ju dom inte ändå. ju.

Nä, det hjälper inte att skylla på det, jag får kanske sitta med skägget i brevlådan lite. Fast egentligen. Bryr jag mig. Jag tror inte att mötet blev värst annorlunda för att jag inte kunde hålla mun 😉
Fast någon idé jag hade blev ju faktiskt godtagen så vadå. Och varför ska jag bry mig om vad folk jag knappt känner har för åsikt om mig?? Nä, jag kliar lite till på den gnagande känslan och sen släpper jag det. Blir bäst så.
Jag har annat att underhålla mig med idag. Massor. Storarumsmöblingen. Plantera mina blommor. Visst ja, Genbanken måste fixa hem jord när han ändå handlar. Annat mycket fixande har jag så det börjar bli dags att dra näven från bakdelen nu.

Vad tänker du? Låt mig veta.

