Varför får inte jag säga kuk?

undrar Hoppochstuds.
-Ja du, för att det inte låter så trevligt säger jag.
-Men jag får ju säga snopp. Och kuk är ju snopp, det är samma sak. Så varför får jag inte säga kuk då?

Jag funderar. Varför? Faktum är att jag vet inte. Det enda jag kom fram till är att jag själv inte fick säga det, det är ett ”fult” ord. Så tänker jag vidare, vem har sagt att det är fult? Vem bestämmer sånt?

Jag säger till Hoppochstuds som det är, att jag egentligen inte vet och att jag kan inte förklara det mer än att många tycker att det är ett fult ord.
-Det tycker inte jag. Då borde snopp också vara fult. För det är samma sak, fast kuk är bara ett annat ord ju.
-Ja, jo. Det är rätt. Men du kan kanske försöka tänka på det när du pratar med andra, för många människor tycker att det är ett väldigt fult ord och kan bli lite… Ja, inte tycka om det.

Det var ett bra samtal. Kort men för min del väldigt tankeväckande. Ordet kuk är ett ord. En snopp, penis, drule, dongdong, dingeling eller bara en pitt. Ett ord på ett organ. Varken mer eller mindre. Så varför är det så fult?
Jo det är ju en tolkningsfråga. Jag har blivit inlärd att det är ett fult ord men som liten väldigt spännande att säga. Och i den laddningen som blivit ligger ju min precis som så många andras tolkning. Det är fult och man säger det inte. Det har till och med blivit ett skällsord. Du din jävla kuk eller så där kan du inte göra ditt kukhuvud.
Men egentligen betyder ordet inte mer än en snopp.

Hoppochstuds lägger ingen värdering i ordet så för hans del kan han säga vilket som. Snopp som kuk.
Men nu är det så att den pojken har en radar som blingar högt vid minsta reaktion från omgivningen. Han registrerar allt och vet på så sätt vad som är ett fult ord. Genast blir det ruskigt roligt att säga det.
Ibland vet han inte ens vad det betyder men han har hört det, sagt det, sett reaktionen och därmed sitter det ännu bättre. Han är en clown och älskar uppmärksamhet och kan han få någon att skratta så är hans dag gjord och fula, oväntade ord är ett säkert sätt.
Nu har vi lärt oss detta och kan bara nonchalera orden och de har genast blivit mindre roliga att säga.

Men tolkningen ligger i mottagaren. Han själv tänker inte så. Det är ett ord.

Det är visst inte bara jag som funderat över detta, det blev återigen aktuellt när jag fick en kommentar på Facebook om det här med ord och tolkningar

One thought on “Varför får inte jag säga kuk?

Vad tänker du? Låt mig veta.

