Dags att förkovra mig lite

Jag har haft möte nu på morgonen med en från Ginsten, Decibels resursskola.
Vi har haft lite teoriprat och så är det planering och hantering, tips och trix på schemat också.
Idag pratade vi lite om stress och överbelastning. M hade en bok med sig som vi dskuterade kring. Den verkar riktigt bra.

 Författaren Bo Hejlskov Elvén är psykolog och jobbar med handledning för vårdpersonal, och lärare som arbetar med barn med bl a funktionsnedsättningar inom autismspektrat.
Bokens beskrivning: Problemskapande beteende stör det normala samspelet mellan människor, och förekommer ofta vid psykiska eller neuropsykiatriska störningar av olika slag. Det kan vara allt från relativt beskedliga tics till vredesutbrott, olydnad, självskadande beteende eller bisarrt uppträdande, och är ett stort problem i många pedagogiska verksamheter. Även föräldrar till barn med särskilda behov kan ha svårt att veta hur man ska handskas med beteendeproblem. Denna bok ger dels en ram för förståelse av olika typer av problemskapande beteende, dels enkla metoder för att förebygga och hantera dessa beteenden. Metoderna tar utgångspunkt i vad som kännetecknar personer med ADHD, autismtillstånd, Tourettes syndrom och andra neuropsykiatriska funktionshinder samt utvecklingsstörning.
Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma psykologer, pedagoger och omsorgspersonal, men i lika hög grad till föräldrar och andra anhöriga. Bokens fallexempel rör både barn och vuxna, och är lika relevanta i skolan som i omsorgsverksamheter för vuxna.

Det ska bli intressant när den kommer i brevlådan. Författaren ska visst ha liknande tankar/arbetssätt som Ross W Greene som skrivit boken Explosiva barn. Den boken står ju redan i bokhyllan så kanske jag skulle ta en badkväll eller tre och läsa lite i den. Det är längesen nu och det är inte fel att friska upp tankarna ibland. Det är lätt att man blir hemmablind och bara kör på. Dumt egentligen fast jag har å andra sidan inte läst böcker på väldigt länge. Jag har inte haft ork att koncentrera mig på det. Kanske jag kan hitta lite? Kanske som sagt.

Inte nu alltså. Nu ska jag ta tag i mitt liv och fortsätta plocka här hemma. Jag har fortfarande ett enormt tvättberg och kläder att sortera. Suck i kvadrat upphöjt till stön. Fast det är skönt när det är gjort 🙂

Vad tänker du? Låt mig veta.

