När hjärnan går i strejk

Ang det här med att läsa tokfel och hjärnan inte förstår att det är fel.

Det är många år sen nu men ordet poppade just upp i huvudet. Jag och min lekkompis satt och läste texten till en barnvisa och försökte förstå den. Det var ett konstigt ord som vi inte fick ihop. Vi satt båda två, länge, och sa ordet högt. Funderade. Lyssnade på det. Tänkte högt.
En trumpen racket finns ju inget som heter och hur ska den överhuvudtaget stämma med texten. Felstavning. Trumpen trucket? Trumpetruck? Trumpetrack? Nää. Det går inte.

Vem som till slut kom med snilleblixten minns jag inte men ordet var ju så klart trumpetraket. Varken mer eller mindre. Precis som det står. Trumpetraket. Så lätt. 🙂

För inte riktigt lika många år sen men många nog, satt jag och Genbanken runt runda bordet på Lindås med kaffe och varsin del av tidningen. Jag satt med annonsdelen.
-Hallåå, hojtade jag. Vilket nöt har satt in denna då? Han ska sälja ankor och diken men han vet ju inte ens hur det heter. Pucko. Inte fan kan han sälja diken heller. Speciellt inte om han kallar det dikor. Moahaha

Genbanken tittar på annonsen som jag stuckit under näsan på honom. Tittar på mig som om han undrade vilken planet jag kommer ifrån.
-Va? Skojar du?
-Hahaha. Nä, någon är så dum. Du ser väl? Jösses.
-Ja jag ser vad det står. Skojar du? Du ser väl vad det står?

Han tittade på mig. Det står aMkor, -inte aNkor. Det står Dikor. Di-kor. Amkor. Diande kor. Kör som ger kalvar di. Du tror väl inte att någon är så dum att han säljer ankor i diken?

-Nä Nä! Visst inte! Tror du jag är dum?

Vad tänker du? Låt mig veta.

