Uppladdning inför minisemester

Det är viktigt med uppladdning minsann. Det är dumt att förhasta sig. Därför tog jag lite sovmorgon, eller egentligen är det mest slummermorgon. Men sen drack vi kaffe ihop, jag och Genbanken. I lugn och ro. Sen gjorde vi ingenting en stund. För tusan, det här ju varit jättevarmt både ute och inne och inte vill jag ju svettas så fort jag vaknat. Usch så äckligt.

Jo jag fixade faktiskt tvätten, samlade ihop, ”sorterade” och kastade in i maskinen tillsammans med lite medel. Det är ingen större vits att sortera i vitt-handdukar o sängkläder-färgat 40 eller färgat 60. Det hjälper inget. Jag rafsar ändå fram det som ska köras i 60 först. In med skiten och allt som oftast finns det mera plats. Tittar i fyrtiohögen och resthögen och hittar en förut vit jobbetröja. In med den. Annat vitt, pajamas, in med den. En fyrtiotröja i vad Hoppochstuds kallas fusktyg. Funkar fint på sextio. Något i nåt slipprigt tyg, funkar säkert det också. Byxor som ska vara fyrtio. Äsch. Skit i det. Det blir inte mycket kvar i 40-högen. Allt ligger blandat igen. Därför sorterar jag i lite annan ordning. Handdukar/sängkläder-vita lite petiga-kläder-annat tex ryggsäckar o konstigheter-ytterkläder.
Ytterkläder tvättas ALLTID separat UTAN sköljmedel. Noga!
Petigt vitt eller rosa eller annat som ska hålla färg tvättas ALLTID med vittvättmedel.
Torkochsov tvättas ALLTID i 60, UTAN sköljmedel. Så det blir härligt stelt och rivigt. Lakanen får inte vara mjuka o läskiga och snurra runt fötterna.
Allt annat beror på.

Det är noga med tvättning. Hur den tvättas och hur den hängs. En att inte tala om hur den viks. Jag behöver väl knappt skriva att jag helst sköter den själv? Detta trots att jag ofta glömmer bort den. 😉

Det är nästan lika noga som att fylla diskmaskinen. Det gör jag gärna själv också. Så det blir ”rätt”. Fast Genbanken får mer än gärna tömma den först vilket han hellre gör.
Lite slarvigt i mitt tycke men… Ja… Jag slipper ju 🙂

Jag har vattnat i växthuset också. Fast innan jag blev klar så fick jag sluta. Vi kom fram till att värmen kräver nog en stund på Vita Sand. Så det var ju bara att packa ihop, lasta hund och barn i ”värmelådan”, tur det finns ac alltså. Sen sprang Decibel in i affären med Genbankens visakort. Glass och en flaska solspray. Gott och bra. Redo, fastspända och rullande. Hade vi haft tutan inkopplad hade vi kunnat tuta på folk vi känner men nä, det gick inte alls. 😉 Ibland ropar jag TUUUT men ingen vinkar glatt ändå. Det är bara Genbanken som hyssjar och beklagar sina örontrumpeter.

Vi kom fram ändå vill sist. Det var några där redan och fler kom det och eftersom vi har hund så flyttade vi oss till en annan plats. Tiili tyckte det var konstigt men hade kul ändå.

image

image

image

image

image

image

image

image

När vi kom hem så fick vi besök. Lotta med barn och de två voffisarna. Oj så skoj de hade. Lilla Saaga var på hugget ordentligt och det var till och med att Tiili tyckte det blev lite mycket en stund. 🙂 Men oj så kul de hade. Tiili slocknade som ett ljus efter en stund. Vaknade till när de skulle åka men när hon ätit sin mat och kissat somnade hon igen. Mitt i dörrahålet låg hon och snarkade högt.

Genbanken åkte iväg en sväng. Vi höll tummarna bra, inte för att det egentligen behövdes för säljaren ”höll på” oss och bad oss ringa idag. Genbanken ringde och Decibel råkade höra om varför han ringde. En pool? Sa pappa pool? Ska vi ha en pool? Mamma, hallå, sa han pool? Till oss? En pool? 😀

När samtalet var över var det bara att berätta. Två jublande skrikande barn runt i trädgården. Tyvärr kan vi inte sätta upp den som imorgon. Vi har planer.
I nästa vecka ska vi hyra en liten grävare för att gräva upp och byta avloppsröret från huset mot brunnen.
När vi ändå har den hemma ska vi gräva loss naturstentrappan som i princip är igenväxt av smultron, gräs och myrbon. Vi tar en bit av kullen och planar ut den lutande gräsmattan. Sätter ner lite stolptjofräs i marken och lägger ett trädäck ovanpå. Det blir fint att sitta på medan barnen badar. Eller att lägga sina badlakan på. 😉

Men först. Imorgon. Upp tidigt och komma iväg i tid. Vi ska minsann ha minisemester vid havet. Vi ska minsann låna svärföräldrarnas sommarstuga minsann. Så idag har vi packat lite smått. Lite ombyte är viktigt. Eller… Jag har visst inte packat något ännu. Jag nattade Hoppochstuds och hamnade sen helt otippat i badkaret. Jag skulle bara duscha. 😮 Hoppsan.
Jag får väl panikpacka ner nåt bra imorgon. Samtidigt som jag hänger tvätten jag visst bara påbörjade… Jag skulle ju bara natta Hoppochstuds.

Jag sa ju att vi har bestämt oss för en pool. Jag sa ju att det ska vi ha. Någongång. Nu blev det dags.

Man ska inte parkera längre än p-biljetten är betald i Norge. Inte heller hjälper det att komma för att betala en ny, efter att tiden har passerat om p-vakten redan skrivit ut remsan.
Inte heller är det särskilt billigt med p-böter i Norge. 760 kr ungefär.
Men remsan var gul och fin
Ibland händer det. 😉

Imorgon måste vi nog allt in på Ö&B, det fanns brassestolar där till ett himla pra pris. Såna måste vi ju ha, våra gick sönder för x antal år sen och sen har det aldrig blivit några nya av nån anledning.
Idag provpumpade vi luftmadrasserna som låg här i huset när vi köpte det. Det var julen -99 men madrasserna var fortfarande hela. Men vi måste nog skaffa en pump till dem. Genbanken såg lite matt ut i pälsen efter fyllan. 😉
Blir bra att ha med i helgen. 🙂

Vad tänker du? Låt mig veta.

