Praktisk lärdom

Idag har Hoppochstuds haft en svår morgon. Jag var uppe i badrummet och hämtade tvätt och dammsög när jag fick syn på toaletten. Ännu värre än förut.

Såå många gånger jag tjatat på den pöjken att sitta ner när han ska kissa. Så många gånger han inte gör det. Varje gång närmare bestämt. Han är inte van vid det säger han.
Nähä. Kan undra vad det beror på?

Nu kände jag att det är nog. Han är tillräckligt gammal att ta lärdom. Han kanske är tillräckligt äckelmagad nog. Så jag hämtade en trasa och ropade till mig pöjken.

Han var inte alls lika tänd på idén som jag. Han försökte till och med smita ut. Ikke!!
Jag gav honom orsak, spray, trasa och instruktioner. Varsågod.
Mister fick göra detsamma så gnäll inte sa jag.
Jodå, Mister tog lärdom. Det räckte med en toatvätt och en hel serie klökningar för att han skulle sitta och kissa. Han ville inte göra om det igen. Nu, -många år senare har han glömt toaskuret men han sitter fortfarande. Duktig pojke!

Hoppochstuds då? Jo han fick minsann torka och spraya. Skura och torka. Borsta ner i holken. Det luktar illa beklagade han sig. Ville knappt hålla på toaletten. Å så synd om honom han tyckte det var.
När det bara var finliret kvar stannade jag honom. Sa att jag var det allra sista, -men då vill jag att du hädanefter sitter när du kissar. Annars får du göra om detta.
Han lovade och fick gå medan jag gjorde klart.

Senare stod jag i tvättstugan och hade glömt bort det hela.
Hoppochstuds kikade in samtidigt som han knäppte sina byxor.
-Mamma. Nu har jag suttit.
-Bra gjort kära du. Bra. Fortsätt så.

Vi får väl se hur länge han minns men vi har två toaletter som används. Han ska nog få träna lite till om så skulle vara. 😛
Jodå, så är det.

Vad tänker du? Låt mig veta.

