Fredagsfixande fredagsmys

Idag har vi mest grejat. Jag har tvättat massa och grejat i växthuset. Jag hämtade in gurkor idag. Som det växer där ute. Mina stolar syns knappt och bordet är inväxt.

image

image

image

image

Jag tittade till hönsen också. Gav dem lite matrester, då blir de nöjda och glada. Alla utom en. Hon har inte tid. Hon har bestämt sig för att bli mamma. Det är om ca två veckor vi får veta om tuppen är gammal nog eller duglig på annat sätt.

image

Det hoppas jag ju så klart, när hönan gjort sig sånt besvär att stula alla äggen som läggs. Vi skulle ha stängt in henne idag men det missade vi visst. Imorgon?
Det kan bli intressant hurdana kycklingarna blir. Hönsen är ju vanliga lite större blandras. Ingen aning om vad som finns i generna. Tuppen däremot är av öländsk dvärgras. Inte så stor alls alltså. Men han är fin och ärligt fådd. Bara så där.

För några år sen sådde jag stockrosor mot hönshuset men hönsgården var mindre då och med fler höns. Den växte aldrig upp. Nu har det däremot vuxit. Inte överallt men det gör inget. Mycket vackert. 🙂

image

Snickaren och hans lärling har hållt igång idag. Sågat och mätt, skruvat och sågat. Klart blev det också. Trädäcket alltså. Där är lite mer kvar på annat håll.

image

image

Tiili hade det svårt som inte fick hoppa i. Hon gick fram och tillbaka, gnydde och försökte men hon fick nej varenda gång och så himla bra hon faktiskt lyssnade på det.

image

Så blev det klart. Dags att bada mer på riktigt. Decibel ringde hit hennes kompis också.
Hoppochstuds hojtade och skrålade ”de ska va gött å leva annars kan de kvetta”
Många gånger talade han om att det här är livet, han älskar våran pool.
Så roligt det är att höra och se barnen med tanke på jobbet det har blivit. Framför allt för Genbanken.
Fast trädäcket var iofs hans egna initiativ. I hans ögon räknas nästan sånt som semestermys. 🙂

image

image

image

Där och då tog tålamodet slut för Tiili. Många nej lyssnade hon till, mycket beröm fick hon men nä. Hon kunde inte låta bli. Hon liksom rann ner i vattnet. Poolen är ju liksom inte färdigfylld ännu, filtret ska kopplas på också. Men inte bryr hon sig om det.

image

Tiili älskar att ligga på luftmadrasser så hon simmade genast fram till en och försökte ta sig upp.

image

Hon fick hjälp upp och en hjälpande hand att putta henne till mig så kunde jag lyfta upp henne på land igen.

image

Hon gick direkt och la sig på badlakanen för att då upp värmen. Senare rann hon visst ner i vattnet igen men då var jag i tvättstugan så det missade jag.

Det var ju det får med staket ja… 😉
Hoppochstuds testade ju så klart ”grodmansgrejerna”

image

Jag behöver väl knappt nämna hur trött han var på kvällen.

image

Jag bär upp honom till övervåningen. En snabbkiss och in i sängen. Han pratade lite och somnade sen gott.
Det var på krafterna men han har bestämt att imorgon ska han ta sig ett dopp.

Vad tänker du? Låt mig veta.

