Annat väder än en annan dag

Idag har det regnat och blåst ganska ordentligt. Därför blev det lite innegöra gjort. Mest tvätt och disk precis som vanligt.
Mister har haft nattkompis som vandrade hemåt vid middagstid. En trött kille var det. Han hade inte sovit så bra. Mister har nog inte heller sovit värst bra men ändå har de inte varit vakna tillsammans. När Mister väl sov höll han kompisen vaken med prat. Och Mister kan minsann hålla långa monologer i sömnen, vilket han gör i stort sett varje natt. När han inte pratar ”andas” han ut så det knarrar och gnäller som en gammal ladugårdsdörr sen tiden runt sekelskiftet.

Decibel i sin tur sov när jag klev ur hennes säng vid elva halv tolv eller nåt och var vaken när jag var på toa strax efter ett. Då spelade hon DS för hon kunde inte sova. Vid tjugo över fem hörde Genbanken att hon gick ner. Inte långt efter gick killarna ner. Vid sju i morse var det fullt hus där nere. Inte vad jag vill höra så tidigt. 😉
Hur som helst fick Decibel kompis vid middagstid. De skulle bada i poolen och bara va’.
Hon åkte strax efter fem och vid sju hade hon ätit lite och somnat på soffan.
Vi åt jättesen kvällsmat ikväll och Decibel kravlade sig till köket och fick lite i magen. Sen kravlade hon ner på golvet. Tiili också.

image

Hoppochstuds började morgonen med att spela rockfiol.

image

Och lite gitarr också.

image

Jag och Genbanken tog Tiili på en liten tur i skogen. Det är fint med valpar, man behöver inte gå alls långt för hon är så nöjd ändå. Hon fick tokspel och fräste runt runt. 😛
Vi kastade ut lite mat som hon fick leta upp. La upp på grenar och sånt. Hon bet av grenarna i jakten på godsaker.

Jag fick ett infall att testa henne lite. Inte har jag nån värst koll på hur det ska gå till men hon hittade en kotte i skogen. Den ”köpte” jag med lite godis. Höll den i handen och medan Genbanken tog henne med sig vidare la jag kotten på en stubbe.
Jag tänkte vi kunde gå åt det hållet på väg hem bara för att testa. Så efter godisletet gick vi tillbaka. Tiili fräste om oss med svansen i luften. Hon gör så när hon letar eller bär på saker. Vi hann väl fundera högt på om hon ska hitta den och nu har hon nog nåt… Då var hon redan framme vid stubben 🙂
En duktig tös! Det blev minsann belöning för det. Sen lekte Genbanken och Tiili tafatt en stund. Ingen vann.

Vi klippte hennes klor i kväll.
Nog för att hon varit obekväm med det men det har bara blivit värre och värre. Därför tänkte jag backa lite i mitt bestämt. Jag ger mig lite, vi kör med godismutor tills det värsta är över. Det räcker liksom att hon får syn på klotången för att hon ska gå i taket. Nästan bokstavligen också.
Men inte blev det mycket lättare att vara två…
Till slut fick Genbanken lagt henne så att hon ingenting såg. Då blev hon lite lugnare men det tråkiga är att hon inte riktigt litar på mig efter det. Så fort jag rör tassarna så går hon. Och då brukar jag ändå göra det när vi gosar, just för att det inte ska vara någon big deal det där.
Det är väl bara att fortsätta träna.
Men lite draglek ville hon gärna vara med om.

image

image

Annat vi ”tränar” är dammsugaren. Det går väldigt sakta men ändå framåt. Nu springer hon inte till världs ände längre. 😉
Det sista har jag haft altandörren stängd, fast det varit öppet innan. Kompostgallret har vi ju ändå ut i hallen så när jag dammsuger i köket får hon också vara där. Det tar lite längre tid förstås för jag kan ju inte bara dundra på med vrålåket. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden. Villeman var ju också jätterädd i början men han ville ju själv bli dammsugad till slut.

Idag har jag anmält oss till valpkurs i september. 🙂 Lotta och Saaga också. Det ska bli roligt. Ännu roligare när vi är två. Och lättare. Ibland är det så jobbigt och svårt att hitta motivation av ta sig någonstans. Även om det är roligt. Nu får jag ju både draghjälp, sällskap och träningspartner eller vad det kallas. 🙂

Vad tänker du? Låt mig veta.

