Det blir värre innan det blir bättre?

Jo kanske. Dagen efter veterinärbesöket var vi lite oroliga faktiskt. Det tar svullet och ganska hårt på en stor yta. Mera än förut.
image
image
image

Efter noggrann rengöring masserade jag runt i kring och sprutade in antibiotikasalvan så gott det nu går. Det är svårt att spruta upp rinnande salva och få den att bli på plats. Det vita på bilderna är salva. Ja, även detta är ett inlägg med en aning obekväma bilder!
image
image

Roger som var ”ljushållare” var orolig för det här och visst, -inte ser det bra ut. Men. Nu får vi lita på systemet. Hon mår bra. Verkar inte alls smärtpåverkad när vi rör henne, tvärtom, hon sover. Hon har ingen feber. Äter och dricker gör hon. Jag beordrade lite is i magen. Sår kan se riktigt läskiga ut och ändå bli bra. Vi avvaktar och ser på det lite till. Faktiskt, redan igår var det en betydlig förbättring. Svullnaden hade gått ner otroligt och var mycket mjukare. Vackert är det inte men status detsamma med Vilna.

Folket i huset längs vägen till stallet lär ha undrat i går varför jag och min mini”räser” åkte skytteltrafik förbi. Många gånger.
Först åkte jag vill Falkenberg på morgonen och tillbaka hem.
Vid tolv till stallet för att lägga antibiotikasalva med förband och tillbaka hem.
Vid tre åkte jag och Decibel dit. Jag bytte förband och Decibel behövde ny tröja eftersom hon skulle stanna. Tillbaka hem.
Till stallet med grejor och tillbaka hem.
Hämta Genbanken och till Mister och Decibels skola för snabbakutviktigtmöte och tillbaka hem igen.
Lämna Genbanken och Hoppochstuds och iväg till stallet. Göra klart och fixa Vilna och låta henne komma ut under natten. Och tillbaka hem sen igen så klart. 😉

Vilna fick en ny omläggning med täckesgjord. Jag hade ju en förhoppning om att den skulle hålla liite längre men ikke. Hildas brunst har kommit igång och när Vilna kom ut och inom synhåll så började det hända grejer. Hilda gjorde sitt och Newt snablade ut.
Besvikelsen var stor när Vilna blev lämnad i egen hage. Hästarna kom, skrek lite, sprang runt, kissade, klämde, lät och gick på. Newt visade hur fin han är.
image

När jag var klar hörde vi mer skrik ifrån hagen. Märkligt eftersom Vilna stod i hagen och Hilda var inte i närheten av Newt. Men oj. Det visade sig att Fabian som inte visat något intresse för brunst förut hade snablat ut hela utrustningen och vänslades så rart med Hilda. Hade hon haft en hand hade hon nog tagit honom i handtaget och följt honom vart han ville. Hon fick gå utan.

image

Tiili och Nalle Puh sover gott. Inte dåligt i en bädd så full med grus och grejs. Tiili är en samlare och skatterna ska vara i sängen. Alla skatter.

Vad tänker du? Låt mig veta.

