Skäms på mig

Kiss i sängen och ha det bra
ligga lite och fundera
Varm i stjärten som en sommardag
jag tror jag kissar lite mera

Så sjöng vi på jobbet när vi bytte rent i sängarna. Inte hos alla förstås.

Nu har jag visat upp så mycket smuts och elände, stök och rörigt så jag kan väl lika väl outa lite till.

[andas djupt] jag kissade i sängen härom natten.
Det var alldeles blött och obehagligt. Som jag skämdes. Vuxna människan blöta ner på det viset. Vad ska jag säga, vad ska de andra säga. Jag låg ju inte ens i min egen säng.

Jag satte mig upp. Kände och drog med händerna över madrassen och mig själv. Generad till döds. Fast det stämde liksom inte.

Nu gott folk kan ni plocka upp hakorna, hosta upp eventuella saker som satts i halsen och sluta skaka på huvudet.
Nåt stämde som sagt inte. Jag var ju fortfarande kissnödig. Madrassen var inte blöt. Inte jag heller ju.
Det var länge sen jag var så glad över att ha vaknat. En sån dröm. Så verklig. Riktigt obehagligt.
För säkerhets skull tog jag toavändan när jag ändå var vaken.
Jag satt på toan och visste inte om jag vågade lita på att jag faktiskt var vaken och skämdes om vartannat.
Tankarna gick på tomgång.
Tänk om jag egentligen sover och drömmer att jag vaknade och gick på toaletten. Tänk om jag kissar nu och egentligen sover. Då kissar jag ju i sängen fast jag redan gjort det fast jag egentligen inte gjort det för jag hade ju bara drömt det.

En stund senare kom jag fram till att med sån tankeförstoppning som jag hade så kunde jag ju inte gärna sova. Jag bestämde mig för att jag var vaken och gjorde det jag skulle.

Väl tillbaka i sängen kände jag igenom igen. Drömmen var himla verklig alltså. Men det var torrt. Jag också. Det var bara en dröm. Det tog en stund men snart somnade jag igen. Utan skämsiga drömmar.

Vad tänker du? Låt mig veta.

