Oönskad ohyra, syskonkärlek och en älskad vampyr

Ohyra? All ohyra är oönskad det vet jag. Det finns den man ännu mindre vill ha.
Hoppochstuds ville ha lite sällskap när han skulle sova igår så jag låg jämte honom. Han kliade sig. Kliade lite till. Jag gav ett förslag att vi kanske skulle gå och tvätta håret, om det är smutsigt. ”ÅåÅ nÄ! Så mycket kliar det inte! Ingen tvätt. Nej nej. Fast… Jag kanske har löss??”

Tja, jag kan ju titta, tände mobillampan och började leta runt. En liten stund senare gick vi mer till köket och plockade fram luskam och papper. Visst hade pöjken löss…

Jahopp. Så får vi testa nåt nytt. En efter en fick sätta sig vid bordet. Kammen blev ju nästan utsliten. Mister hade rätt mycket i sitt alldeles för långa hår. Av rysningarna att döma är han inte långhårig onödigt länge till. Han tyckte det var skit läskigt och pratade om att raka av sig allt. Det räcker att göra det kort tycker jag. 😛

Ingen skola för någon idag alltså. En tur till apoteket blir det ju däremot. Ladda på med medel här hemma. Titta efter en bättre luskam kanske. Brukar man inte nästan kunna kamma loss äggen? Det funkade inte med min iallafall.
Nåja, det är inte hela världen detta. Det ordnar sig. Lite löss har ingen dött av, de är snart döda ändå.
Fast omständigt är det ju förstås, att kamma alla varje dag. Fast det gick förvånansvärt bra. Mister som har så svårt med håret och beröring där var nog den som var lättast. Märkligt.
Imorgon är de behandlade och kan åka till skolan som vanligt.

Skolan ja. Det funkar över förväntan att Mister och Decibel går i samma skola. De träffas till och med på rasterna och pratar lite. Eller bara sitter i samma rum, inte vet jag. Men ibland är de bättre vänner än vanligt när de kommer hem. Det är så roligt att se. Här spelar dom nåt mobilspel.

image

I helgen åkte Genbanken till Gekås, Decibel och Hoppochstuds var så klart med. De köpte smink båda två. Den ena för att bli vacker, den andra för att… Ja…
image

Nu har jag fått upp min häftiga krok. Det var i påskas när vi gick promenad med hundarna som Genbanken hittade den, en stor böjd skruvkrok med en porslinsknopp på. En sån man hade för till strömledningar. Den var dessutom hel och hållen 🙂
Den fick följa med hem trots de andras en aning knepiga blickar. Den kom till fin användning i min tvättstuga. Till strömsladden. Så kan jag torktumla utan att leta förlängningssladd överallt.

image

Ja alltså. Vi har inte haft en tumlare så länge. Jag gillar inte tumlat egentligen. Men vissa saker är bra att kunna tumla då och då, och jag hamnar ju lätt efter med tvätten så en tumlare blev det.
Men. Vi hade ju inte räknat med strömmen när vi renoverade tvättstugan. Jag kan inte ha tvättmaskin när tumlare igång samtidigt utan måste ta ström från hallen. Inga konstigheter alls förutom att snubbla över den långa sladden. Det behövs inte längre 🙂

Jag fick tummen ur att skära mina hemgjorda tvålar också. De blev riktigt bra tycker jag.

image

Vi var i stallet i helgen. Vilna har inte mycket sår kvar längre, borta är det inte men det ser riktigt fint ut. Inte mycket svullet heller så klart.
Tiili är ju som hon är. Hon älskar vatten och baljor och annat hon kan doppa tassarna i. Kan hon doppa ansiktet så det bubblar är hon lycklig på riktigt.
Det är tur att hästarna inte är så känsliga för hår i baljan.

image

image

Efter allt roligt bus och bad var hon trött. Helt färdig faktiskt. När hon kom hem gick hon direkt till bädden där Mister bäddade en handduk om henne. Sen sov hon. Länge.

image

3 thoughts on “Oönskad ohyra, syskonkärlek och en älskad vampyr

  1. Ja dessa vidriga löss,kommer när man minst vill ha dom ,om man nu vill ha dom alls. Hoppas allt gick bra till slut. Kram på er allihop

    • Jodå, det går framåt 🙂 Jag fick tips om en speciell luskam och oj vilken skillnad.
      Nu ska dom vara borta och vi fortsätter att kamma. Igen och igen.
      I övrigt har vi det bra, hoppas ni också har det. Hälsa folket 🙂
      Kram

Vad tänker du? Låt mig veta.

