Kvällsfunderar

Det där med smärttröskel, hur kan man egentligen veta om den är låg eller hög?
Låg är väl kanske lättare att definiera, skriker man högt eller gnäller av en liten bagatell så kanske man inte har så hög smärttröskel.
Men en hög? Jag menar, man har ju bara sin egen att jämföra med, hur ska man veta hur det ”ska” kännas?
Gäller en hög smärttröskel alltid eller kan det variera?

Under min senaste förlossning tex så konstaterade barnmorskan att jag nog har en rätt hög tröskel. Jag har betydligt ondare än det ser ut, åtminstone borde jag ha det eftersom värksiffrorna var jättehöga.
Mammi brukar säga att jag har en hög smärttröskel. Och det här jag, i jämförelse med henne. Hon svimmar ju titt som tätt om det blir för ont medan andra saker nämner hon knappt.
Men om jag till exempel har ägglossning eller mens. Då kan man ju inte jämföra liksom. Inte kan man väl mäta smärta liksom?
Alla har ju olika känslor och tolkningar, mitt ont känns troligt inte detsamma som ditt.
Men ordet smärttröskel tolkar jag som att det finns en gräns, en tröskel. När smärtan överskrider den utan att personen  har enorma plågor, betyder det att den här en hög smärtgräns.
Fast det kan ju lika bra vara på andra hållet, en skada som personen knappt märker.

Jo jag vet, det finns personer som tåler i princip hur mycket som helst men det är inte dom jag tänker på.
Är det tex en högre smärtgräns som gör att jag har alla mina visdomständer kvar, trots perioder där jag har haft svårt att äta eller ens öppna munnen medan andra räcker att de bli ordentligt svullna för att åka och dra ut dom? Eller är det dumhet.

Jag tror inte jag kommer fram till nåt svar.
Istället funderar jag vidare. På grejerna jag och Lotta beställt. Jag hade hoppats att de skulle ha kommit. Jag ville ju att Tiili skulle ha sin nya sele på valpkursen imorgon. En jätterosa. Med ett lika rosa koppel till. Det ska synas att hon är flicka minsann.

image

image

Det är reflex i också, det ska ju synas att flickan är ute när det är mörkt.

Jag beställde hem ett schampo också. Hoppas det är bra. Det går åt en del schampo sedan nu, tänk då när hon har fått all sin päls. 🙂

image

Det är lavendel i också. Bakteriedödande, sårläkande och avslappnande. Lavendel är kanonbra! Luktar gott gör det också.

Idag har jag fortsatt plocka på Misters rum, storröj där nu. Jag fick möblat om också även om det inte är färdigplockat. Det var svårare än jag trodde där inne faktiskt. Satan i gatan så mycket prylar och pinaler pöjken har. 😮 Men det är ändå bättre än det var innan. Det bästa beviset på det är att han satte sig där uppe innan ikväll för att vila. Det händer inte i vanliga fall. Han tyckte också det var fint, vilket är ett bra betyg från en som inte slösar med beröm. 😉
Fortsättning följer alltså.

Annars börjar jag få väldigt välkammade barn. Som jag har kammat. Stackars Hoppochstuds som har så svårt med att ens bli schamponerad, han ylar och gråter. Men jag fick tipset att ta extra balsam i håret och vilken skillnad det blev. Men stilla satt han inte. Tvärtom. Han hoppade, studsade, skuttade, huvudet gick som en bandyboll. Det är rätt farligt att stå med en vass luskam.

image

Jag fick rådet på Facebook efter förra inlägget att köpa en sån kam för visst är det som jag trodde, -att man ska kunna kamma bort äggen. Det funkade inte med min gamla!
Den här är ju helt överbra. Den kostade lite mer, 275 kr men det är helt klart värt!
Speciellt som medlen som Genbanken köpt hem ännu är oanvända. De sparar jag för säkerhets skull.
Hoppochstuds som grät högt över kamningen ville hellre ha medel. Ända tills han fick förklarat att det ska kammas ändå, efter inmedling och schamponering. Han blev hellre kammad då. Med balsam.

Mister avvek starkt från sina principer igår och lät mig gå över håret med trimmer. Annars får endast frisören göra sånt. Men han tyckte att det dels är jobbigt att bli kammad med så långt hår och att det är så illa läskigt med kryp i håret. Nästa vecka är det bokat tid hos frisör så det blir lite frisyr på det hela.
Han var själv på väg att raka av allt med hyvel men ångrade sig. Fast han hade redan skalat av lite… Därför blev det mössa till skolan idag.

Decibel som är den med längst hår och är värst att kamma hade som tur är inte värst mycket alls. Det är jag mer än tacksam för eftersom jag har legat bredvid henne de senaste månaderna. Ibland har man tur. 🙂

Men vilken tid det tar med all kamning. Helt i onödan ju. Det är vid såna här tillfällen jag tycker det är bra att vi inte legat till en hög fler ungar. Då skulle jag nog få bjuda in en livlina att hjälpa till. 😉

Vad tänker du? Låt mig veta.

