En gam sitter fast i min skorsten och en sköldpadda har ätit upp min fru.

Nä, jag är inte bisexuell åtminstone inte vad jag vet utan det är Hoppochstuds som tänker högt. Tankarna verkar trängas extra mycket när det är läggdags.

Dagen har varit blä faktiskt. Hela veckan faktiskt men idag har det varit extra. Hoppochstuds höll ju igång i går så det både räckte till och blev över. Strax innan tolv laddade Decibel ur och det blev livat ett tag. Jag blev förbannad på Genbankens utsläpp av ”grodor” så avslutet igår var inte det bästa.
Idag började det segt och tungt men inte några större saker. Så ringde det och sen var det inte roligt längre.

Det var en tant ifrån socialkontoret, familjeenheten tror jag hon sa. Hon ringde med anledning av Misters storutbrott i skolan för ett tag sen. Skolan har ju anmälningsplikt och det är jag väl medveten om och har ingen åsikt om det. Så är det.

Men! Bara för att människan sitter på soc så behöver man väl inte låta så förbannat nedlåtande??!!
Hon hade pratat med rektorn på skolan minsann och ville ha ett möte. Som tex imorgon eftermiddag. Ja nä, det kan inte jag, det är omöjligt.

Nu förändrades tonen märkbart.
-Nähä? På morgonen halv nio då?
Eh, nä, jag har tre barn hemma som har skollov så det går inte. Det får bli en annan dag.

Nu lät hon riktig frostig alltså. Precis som att jag var en sämre mamma för att jag inte släpper allt och planerar om eftersom det ju faktiskt är en soctant som vill mötas. Men nä, kan jag inte så kan jag inte.

-Nähä? Ja rektorn hade en tid den artonde också.
-Vilken dag och tid är det? undrar jag.
-Torsdag. Halv nio kanske kan gå?
-Nej, den tiden går aldrig, oavsett dag. Jag har tre barn som ska skickas till skolor och det måste skötas.
Jag var nog inte riktigt trevlig i tonen faktiskt men det tar inte hon heller.
-Alltså jag vet ingen tid den dagen, sa hon, för det ligger så långt fram i tiden så den verkade inte aktuell.
Och där kom beviset för att hon räknat kallt med att jag ska släppa allt och komma springande.
Klockan ett bestämdes. Något preliminärt för Genbanken ska också vara med och han jobbar ju.
-Jo men nu är det ju lång framförhållning så han kan ta ledigt i god tid menade kärringen tanten

Jag kunde inte låta bli att poängtera att det är inte alldeles självklart, han är arbetsledare och snickare. Han har olika arbetsplatser och uppdrag och det är inte alltid så lätt att få ledigt.
-Nähä, men nu är det god framförhållning iallafall. Jag skickar brev. Hejdå.

Alltså. Jag vet att jag behöver gå på mötet. Jag vet att läget är som det är. Jag vet allt. Men fan! Kom inte och var så förbannat nedlåtande och översittande med den attityden. Till mig!! Idag!! Som sagt, jag var nog inte jättetrevlig, det kändes inte så.
Jag kan tycka att den som sitter på socialkontoret och ringer upp föräldrar för att något har inträffat verkligen borde ha lite runt förnuft och åtminstone vara lite ödmjuk?
Det ÄR faktiskt inte roligt och jag räknade nog med ett samtal ja. Men inte blir det roligare för det.
Är det dessutom så att jag är upptagen så för fan låt inte som att jag är en dålig förälder som struntar i viktigheter. Det gör jag inte. Jag är bara upptagen imorgon.

Jag blev en aning sänkt faktiskt. En störtdykning i humöret. Jag fick talat mig till rätta och kunde släppa det men sen fick jag ju informera Genbanken och då blev jag arg igen.
Kärring. Möte blir det ändå och för min egen skull ska jag nog släppa detta. Det är jobbigt att reta upp sig faktiskt.

Annars då? Inte mycket har blivit gjort tyvärr. Jag har hamnat efter denna veckan. Precis som alla ”röda veckor” och det gör mig också frustrerad. Jag vill så mycket men..
Här är rörigt och kaotiskt och jag vantrivs med det mesta. I morgon har jag möte men orkar inte städa ändå. Sen har Mister tid med sin ledsagare och valpkurs på eftermiddagen.
Det börjar bli jobbigt nu med alla möten och annat uppbokat och kom-ihåg. Jag vill bara ha en vecka, utan massa måsten och tråkigheter. En dag till ingenting alls.
Så fort jag är iväg så kommer jag ur spår. Jag blir dels trött och kan liksom inte sätta igång. Förmiddagen är tiden när jag funkar bäst och får mest gjort. Om det inte är massa uppbokade saker under dagen för allt kräver ju planering och annat.
Jag skulle vilja rymma från mig själv ett tag. Ur mig själv. Kunna trolla. Stoppa tiden. Ha ork och motivation. Uthållighet och få gjort allt jag vill få gjort. Rensa upp. Städa upp. Få ordning och klart. Och sen, äntligen få unna mig att göra sånt jag VILL göra. Alltså bara för nöjesskull. Pyssla. Pynta till saker och ting. Läsa.

image

Det blev en kort dag i skogen med hundarna. Tjejen i nosgrimman, Tiili lös och en tub skinkost i handen. Hundarna ville med glädje vara extra duktiga för att få smaka på det goda. 🙂
Jag klippte Tjejens klor också. Å så avis jag blev. Tänk om ändå Tiili vore så lätt. Jag får ju inte ens röra henne. Dum är hon inte heller. Så fort hon ser klotången kryper hon ihop och tar sig snabbt till bädden. Där vet hon att hon är fredad. 😉
Att hålla henne är i princip omöjligt, hon är som en ål, sprattlar och snurrar och kämpar. Idag fick jag inte klippt något, jag fick istället hålla fast vad jag kunde och massera henne lugn istället. Det gick till slut men klorna kan jag bara glömma.
Jag förstår inte varför det är så svårt, jag har aldrig klippt henne eller nåt sånt. Det funkar inte ens att Genbanken hjälper till och öser på godis. Inte en chans.
Hittade ett klipp med Fredrik Steen idag, det verkar vettigt och jag provar. Det måste ju gå på nåt sätt. Det blir ju jättedyrt att flänga till veterinär för en lugnande spruta liksom. Det är väl bara att jobba på med det också. Tur det finns sysselsättning 😉

Vad tänker du? Låt mig veta.

