Problem, omstart och tvångsmys

Vi har problem. Med Tiili. Egentligen är det kanske hon som har problem men oavsett vilket har vi hamnat i den berömda spiralen. Jag har försökt och försökt igen, både ensam och med Genbanken som godismatare. Ingenting funkar. Jag menar verkligen ingenting. Det funkar inte att klippa hennes klor. Värdelöst. I min värld har min hund korta, fina och vårdade klor men uppenbart inte i hennes värld.
Villeman gillade inte kloklippning men med Genbanken som godismatare så funkade det fint. Vi inbillade oss att det funkar fint med Tiili också. Ja men hallå ellör!
Skit er i näven typ. Hon snurrar runt som den största ålen i världshistorien och sprattlar vilt omkring sig. Godis struntar hon fullständigt i. Så hur gör vi då? Klipper hejvilt? Nej, skulle knappt tro det. Har jag inte lyckats klippa henne förr så tänker jag inte göra det alls. Helst.
Fast jag skulle verkligen behöva klippa tasspälsen alltså…

Jag googlade lite om tips. Många handlar om ren brottning och våldhållning, andra om klicker och godis. Hamnade på Youtube och en filmsnutt med Fredrik Steen. Han är duktig! 🙂

Det var lite mer min stil. Accepterad farthållning eller vad jag ska kalla det. Och att kloklippning är inte ångestklippning utan en liten del i mys. Det låter ju vettigt och jag tänkte till och kom till mindre trevlig insikt.

Efter alla försök har Tiili dragit sig under supergos. Hon är dessutom ganska stor så det är inte så att hon sitter i knät längre. Men insikten var ganska nedslående faktiskt.
Alltså. Börja om!!
Jag har krupit ner på golvet och gosat och mysat då och då. Gärna hålla lite i tassen också.
Idag tog jag det lite längre. Jag satte mig på golvet och baxade upp hunden på mina ben. Tiili var inte jättepositiv men jag höll henne fast till hon var lugn. Mycket klapp och mycket gos. Jag släppte ”inte rymma-taget” men var beredd att ta tag igen om hon tänkte smita. Vi gosade och mysade en lång stund och hon kunde slappna av. Fast riktigt bekvämt låg hon nog inte. 😉

Jag tänkte att kan hon vara bekväm att mysa hos mig kanske det blir lättare att kunna klippa klor på senare.
Efter en tag fick hon gå och istället gick vi ut i skogen.
Vilket kanonväder alltså. 🙂

image

Vi gick runt och mysade och hon fick leta godis i gräset. När vi kom hem gick hon in i hägnet, det stora benet ligger där och luktar gott. Sen ville hon inte följa med in igen. Hon var ju upptagen. Jag gick in och grejade med annat istället.
Fast nu hör jag att hon skäller och vill bli hämtad. Så får det bli. Det är mellanmålsdags för Lillstumpan. 🙂

Vad tänker du? Låt mig veta.

