Så juffla fredagsmys

Dagen blev inte riktigt som tänkt. Decibel som skulle hämtas tidigt i skolan för en vända till Bup åkte inte till skolan alls. Det blev inte mycket sömn alltså. Hon har gnytt och gnällt i sömnen. Vid ett tillfälle fick jag kontakt med henne och frågade hur det är fatt. En fruktansvärd huvudvärk, det smärtade vid varje rörelse. En stund senare kom febern också. Eftersom jag låg bredvid henne behövdes ingen tempometer för att veta det. Genbanken ringde taxi och avbokade och jag fick en stunds sovmorgon innan Hoppochstudsmegafonen (verkar det bra SöstraMi? Ja med tanke på att Decibel är upptaget 😉 ) Faktum är att jag har redan bestämt pöjkens framtida yrke. Han ska göra karriär som siren inom räddningstjänsten.

image

Han vaknade, ont i magen. Igen. Som de flesta skoldagar numera. Hade det inte varit för att han skulle åka med sin bästa kompis hem efter skolan vet jag inte om jag hade fått dit honom.
Mister kom också upp. Båda kom iväg till slut. Bara jag och Tiili hemma.
Jag slängde på datorn och svtplay, -Ung och bortskämd. Plockade fram frukost och fick ett infall att måla naglarna. Jag tänkte det blir ju lagom så hinner det torka under tiden. Det kunde det nog ha gjort. Eller om det är jag som inte kan. Eller om jag bara har för bråttom. Oavsett orsak så blev det inte jättebra men skit på det, det skaver ju snart av ändå. Pyntade till med lite glitter.

image

Tiden gick och till slut vaknade Decibel. Hon fick ett par värktabletter till frukost och la sig i soffan. Senare la jag mig där också.
Medan Genbanken hämtade Hoppochstudsmegafonen började jag med maten.
Precis som i princip alla under det tidiga nittiotalet så har vi haft tacos varje fredag. Barnen älskar det. Alla barnen äter 😮 Otroligt, sant händer inte i denna familjen i vanliga fall. Det är som att ta upp en restaurangbeställning. En åter spagetti medan en annan äter makaroner. Vill vi andra ha plattpasta tagliatelle så snackar vi tre olika pastagrytor. Sen ska det kanske vara något till. En ska ha ketchup, en annan krydda, köttbullar eller korv och köttfärssås till några. Pust. Fredagar är bra, då är det tacos. Alla äter alla är nöjda. Idag också. En stund.

Som vanligt äter vi i soffan samtidigt som fredagsmysfilmen. Maten tog slut. Vi satt. Hoppochstudsmegafonen sparkade ner ett glas från bordet. Hur gick det till, han som alltid sitter så stilla??
Sen blev han tvärarg och skyllde hela skulden på mig. Jag sopade glas.
Decibel försvann ut genom ytterdörren. Efter en stund tittade jag vad hon gör. Hon har tillverkat cigaretter av papper och tejp och stod ute på trappan och ”tjuvrökade”.
Jag kommenterade hus moget jag tyckte det hela var och att det minsann inte är det minsta tufft.
Hon klampade upp på övervåningen och jag dammsög glas.
Mister satt vid datorn i soffan. Jag bad honom plocka upp sin jacka så jag kom åt med dammsugaren. Ingen reaktion alls. Eller jo. Min mening. Nästan.  ”Mmmmm. Jag ska… Sen… ”
Sen kom aldrig. Vad gör vi nu? Frågade jag Genbanken. En är uppe och surar, en ligger i soffan och surar och en tredje skiter i vilket. Ska vi lägga oss??
Jag beslutade mig för en dusch. Ett bad faktiskt. Jag känner på lukten att någon kontakt blev det där nere, det luktar popcorn. Nu är de nog glada igen. En stund.
Fredagsmys var ordet.

2 thoughts on “Så juffla fredagsmys

  1. Jag tycker du ska skriva en bok! Samla dina härligt skrivna alster till en bok! Jag är övertygad om att det blir en bestseller! Eller så skriver du en ungdomsroman. Du har drivet, fräschören, början, slut, du kan detta! Tänk inte för mycket på detta, bara gör!

    • Du är gullig du. 🙂 Och rolig. Vad skulle den boken handla om? Mitt ovanligt vanliga liv skriver jag ju redan om. Inte jättemånga läser så. 😉 Men du är snäll som tror på mig. Kanske jag skriver några fler inlägg 😛

Vad tänker du? Låt mig veta.

