Tyst min mun får du belöning

Ikväll ha jag varit på ett föräldraföreningsmöte. En ny grej på skolan, bra. Det kan behövas efter alla är utan. Åtminstone tror lär det. I vilket fall var jag med där.

Det är inte lätt när man som åsiktsmaskin sitter och det bara bubblar i huvudet av tankar som vill komma ut i form av ord. Förhoppningsvis i förståeliga meningar om jag har tur. Det är förstås inte alltid så genomtänkta åsikter just för att det bara ramlar ur.

Åsikter är bra. Att tala om dom är bra. Men.

image

Jag försökte verkligen att hålla mun. Men så bara. Fler ord ramlade ur.
Jag kom på mig att skämmas för mig. Talade om att nu minsann ska jag vara tyst.
Jag lyckades. Ändå tills nästa gång det rann ur mig. Jag höll mig för munnen men det hjälpte inget vidare.

Åsikter är bra. Att tala om dom är bra. Men.

image

Andra måste också få prata. Till punkt. Innan jag kan rapa fram fler ord. Klart dom får. En annan gång. För idag gick det inte värst bra.
Jag skämdes för mig. Igen.
Jag sa till mig själv när mötet var slut att nästa möte ska jag vara tyst. Och det kommer jag nog att vara. Ändå tills alla struntviktigheter rinner ur som grodyngel. Och jag avbryter dag babblar igen. Och skäms och säger att nästa gång. Då ska jag vara tyst. Och lyssna.

Det är bra med åsikter. Det är bra att tala om dom. Det är bra att lyssna på andras åsikter. Det är bra att få höra allt. Men. Till mitt försvar

image

Kanske jag blir hemma vid nästa möte. Det kan vara lugnast så. 😉

Vad tänker du? Låt mig veta.

