Dagens skämsmössa

Hoppochstuds var otroligt svårväckt idag. Omöjlig faktiskt så jag gick ner en stund. Egentligen inte konstigt alls att han är så trött, han hade ett ordentligt utbrott igårkväll igen.  Det kommer bli många framöver. Det är förändringar i skolan, det ska pysslas både inför halloween och jul och allt annat som ska göras. Förändringar och förväntan, bus och annat. Hoppochstuds fixar inte det.
Han tycker det är jobbigt att vara med andra klasser vilket han måste då vissa lektioner delar med förskoleklassen och andra med tvåorna. Han gillar det inte.

Tyvärr, i hans fall visar han ingenting i skolan. Ingen vet hur jobbigt han tycker att det är. Ibland känns det som att andra tänker att vi överdriver. Men nu är hans utredning alldeles klar. På riktigt denna gången. Aspergers syndrom och Adhd. Odiskutabelt.
Det är också så att på väg till skolan pratar vi, jag och Hoppochstuds. Så fort han öppnar bildörren kan jag tydligt se att han tar på sig ”skoluniformen”. Hans ansikte stelnar, kroppen ändrar hållning och han har aldrig, en endaste gång, sen skolan började sagt hejdå till mig. Aldrig. Sen håller han ihop under skoldagen och när han kommer hem är han slutkörd. Tyvärr märker jag att han pratar mindre och mindre på vägen. Han förbereder skoluniformen. Jag har ännu inte fått iväg honom idag. Jag vet inte riktigt hur vi ska ordna detta. Hans lärare gör vad hon kan, hon är jätteduktig men vad hjälper det när förutsättningarna är som de är.

Iallafall, efter ett tag gick jag upp för att väcka honom igen. Tittar ut genom fönstret. Taxi? Här? Nu? Varför? Den måste ju ha kört fel. Tankarna far snabbt igenom innan nästa insikt slår hårt. Helvete. Nejnej. Det är ju inte sant. Jag tar på mig skämsmössan från Google och går ut..

image

Jag har alltså tjatat upp en oerhört trött Mister. Skickat ut honom i taxin 7.45 som vanligt. Ingen, inte ens taxichauffören har reagerat.
Mister börjar inte halv nio idag. Hans taxi kommer kl 9.00. Fredag är sovmorgon.
Nä, jag har ingen bortförklaring eller ursäkt. Jag har letat länge men jag hittar inget. Huvudet sitter där det sitter så under armen är det ju inte. Kanske jag inte var riktigt vaken.
Genbanken ringde på morgonen och det var nog tur. Det var jobbigt att vakna, men klockan visade att jag snoozat länge. Fem minuter till uppgång… Hade han inte ringt hade jag nog sovit länge 😉 
Då kanske ingen hade åkt med den tidiga taxin och båda i den sena.
Jag får botgöra dagen på annat sätt. Nu ska det fixas med annat. Jag och Lotta hade tänkt plocka svamp idag, hoppas att de inte har frusit eller fått en hagelsvärm över hatten och blivit förstörda.
Förra helgen vi var ute och hittade så mycket blev det ett resultat på 25 liter. 😀

Vad tänker du? Låt mig veta.

