Årets första julmarknad, invägning och en tur till ostroten.

Igår kväll kom Lotta med barn och hundar, mat i påsen och bädden under armen. Övernattningsdags.
I morse gick Hoppochstuds ner före mig. Han ropade: -”Mamma, kom. Det ser ut som kriget här nere”
Det lät ju lovande så jag stannade en stund till under täcket. 

Han ropade igen efter en stund.  -”Mamma,  du måste skynda dig. Det ser ut som tredje världskriget i köket.”
Voi voi  jag kommer….

Alltså… det var inte värst städat när vi gick till sängs igår men vilken syn. Haha. Undrar om hundarna sovit alls? 😉

image

Och då har jag inte fotograferat det som fanns bredvid och bakom…
En balja kaffe senare så röjde jag snabbt upp efter busarna.  De skickades ut flera gånger. Tiili och Saaga var alldeles stolliga. På riktigt. De sprang och sprang och brottades och sprang.

Decibel och Bästi gjorde sig klara för julmarknad.  Nagellack och grejer. Hoppochstuds ville inte alls fast bygdegården lät otroligt lockande så han ändrade sig. Där har han ju aldrig varit förr. Han gick in, talade om att det luktade konstigt och det var för mycket folk. Sen gick han ut.

Decibel och Bästi köpte lite lotter, Decibel hade tur och vann.  Sen gick dom tipspromenad och provsmakade blåbärsglögg.  Den var god och ett par flaskor hamnade i påsen. Plus ljusblock och julklappslappar som Sara gjort själv. Jättefina 😀 Och en bok till Genbanken. 

image

Hundarna låg och såg så lata ut, så kan det ju inte vara,  en skogsrunda vore bra. Sagt och gjort. Och på så vis hittade vi leversnittsstubben.

image

Molly kröp in under massa grenar och rotade runt.

image

Sen hittade vi ostroten. Där fanns det roligheter.  Mums. Tiili och Saaga har fullt upp.
Strax förstod Molly också det viktiga med just denna rotvältan.

image

image

Vi har haft invägning i dagarna också. Än så länge ser han så väldigt glad ut. 😉

image

Lite matteräkning senare kom vi fram till att lilla stora Tiili är minsann inte alls så liten längre.
28 kilo minsann.  Nu kan hon väl knappt bli tyngre. 

Mister bestämde träff med sin kompis i samhället idag.  Vi undrade så klart vad de skulle göra,  Mister som aldrig vill dit…
Till affären sa han. Han skulle bjuda kompisen på dricka.
??? Va?
Ja. Energidryck.
Haha. Jag väntade mig detta. Vi har ju inte köpt någon till honom.  Köperegeln säger femton år, so it is. Följdfrågan var om jag köper till honon när han är femton. 
Nej. Vill du ha energidryck så måste du först fylla femton och sen pallra dig till affären och själv köpa.

Idag har han gjort det. Bra gjort för en som inte går till affären alls. Monsterdricka är gott. Och tillräckligt lockande för en sväng till affären. Det tar sig.

One thought on “Årets första julmarknad, invägning och en tur till ostroten.

  1. Gläder mig åt Misters nya vana! Glad också att du tyckte det var kul med mina juletiketter! Nu när de finns omnämnda i din blogg, förväntar jag mig att försäljningen ökar, hehe. Sen är jag glad över att vi inte har hund. Har nog med världskrig ändå 🙂

Vad tänker du? Låt mig veta.

