Bra och lätt med Cerazette

Ett ”kvinnligt” inlägg med detaljer som alla inte vill veta.
Så. Nu vet du, så gnäll inte om du fortsätter läsa. Bra så.

Jag fick hem ett par kartor Cerazette av SöstraMi.  För att testa.  Jag har haft dem förr med ett mycket dåligt resultat.  Men jag är inte jättesugen på att ringa gyn alltså…

Jag har diskuterat med mig själv och kommit fram till att det är värt ett försök med piller, jag har ju inte ätit på så många år. Kabske det funkar nu. Annars har jag nog testat de flesta.  Från att ha ätit en sorts p-piller i flera år till att plötsligt inte kunna äta några var ju oväntat. Men att blöda varannan dag är inte spännande alls. Inte att vara beredd att lyncha folk heller och att vara mer instabilt labil än lovligt är inte bra för någon.
Jag sa till Genbanken att nu jävlar ger jag upp. Nu är det din tur att skaffa skydd. Typ.
Tja… Inte alltför långt senare fick jag känslan. Det bor någon i mig. Jodå…

Sen har jag testat Minipiller i omgångar,  senast efter Bobboliten. Det funkade så bra att Genbanken sa att han kan köra till apotelet bara jag slänger de jävla pillerna genast. .. jag vet unte vad det var just då, kanske jag passerat en gräns eller tre. Så blev det och så har det varit sen dess.

image

Men. Nu gar jag tröttnat på all skit. Först har jag mens med tillhörande ont i en vecka.
Två dagar senare börjar ägglossningssmärtan som håller i och ökar den följande veckan. Betydligt värre än mensontet. Ägglossning är ju till för nåt speciellt men hur häftigt är det? Det gör ju ont. I hela magen. Överallt.  Det känns som att både frampaketet och bakpaketet ska ramla ur.
Sen ett par dagars avtagande. Den dryga veckan har jag dessutom grundligt ont i mina leder, jag har noterat sambandet. Ägglossning, pms och mens.
Ett par dagars ledigt som sen börjar sakta krypa i kroppen med irritationer och trötthet för att några dagar före mens explodera i humör från helvetet.  Jag mår illa av mig själv. På hur jag beter mig och mår ju ännu sämre bara för därför. Gapar och skriker. Har jag tur kan jag tokstäda av klådan i kroppen. Det obekväma irriterade som liksom kliar under huden. Jag fryser. Svettas. Fryser så det gör ont i kroppen. Inga kläder är sköna, ingenting är bra. Kölden gör att lederna gör mer ont och jag blir ännu tröttare och mer frusen och får mer ont och…
Ja ni fattar.

Det är såpass att jag direkt kan säga när jag går över pmsgränsen. Jag kan sitta vanligt, på hyfsat gott humör och så kommer klådan och den går inte att stoppa. Jag hör min röst ändras. Till och med mina sms ändras, fast jag inte menar något med det. Jag funkar bara inte. Jag blir paranoid, tror att folk vill åt mig, de luras och är falska och mycket tid går att att intaka mig själv att det är hjärnspöken. Men jag har redan ilsknat till..

Där någonstans kommer den stora tröttheten.  Jag orkar inget. Jag vill inget. Jag vägrar. Helst iallafall. Jag bråkar och är en stor inflammerad böld i röven på både mig själv och andra.  Men det går inte att hejda, jag mår illa inifrån och ut.

Tre dagar ungefär. Sen kommer mensen. Och alltihop börjar om igen.  Och igen. Och igen.
Jag är så trött på det. Men hur komma ifrån det? Hormoner.  Som jag inte tål. Men jag ska testa.

Jag fick ett par kartor Cerazette av SöstraMi.  För att testa. Det gick förvånansvärt bra. Inget humörfel ännu. Inga konstiga utbrott. Lite klåda i mufflan men det kan jag nog leva med.
Men!
Nu har jag ägglossning! Duktigt ont i magen.  Brösten som smärtsamma tegelstenar. Nåja, det känns så iallafall. Det gör ont med bh men ondare utan.

Googlade. Hmm… Jag ska nog fixa en tid till gyn. Det jag hittar om Cerazette verkar ju inte toppen.
Hindrar bara spermier för att ta sig till ägget och stoppar inte ägglossning.
Många som blivit gravida med Cerazette.  (Jag har tidigare inte haft svårt alls ändå, Genbanken har slutat vända kalsongerna i sovrummet; -) )
Cystor pga pillerna. Ajaj, det gör jag helst inte om.
Migrän, say no more
Huvudvärk, det räcker med den jag har
Håravfall. Har jag redan och snart skallig om det fortsätter.
Humörförändringar. Det behövs inte mer än vad som finns. Jag har ju dessutom testat innan.
Osv osv

Och. Som pricken över i, de måste tas väldigt punktligt! Haha, som hand i handske för adhdhjärnan som verkligen har koll. Jodåsåatt.
Och. Ägglossning.  Ändå. Då kan jag ju lika så gott vara utan. Som förut.
Så ja nä. Kanske jag int inte behöver ta nåt imöra. Kanske bättre att fixa en tid medan det är aktuellt. 
Jag säger bara det. Hade det tagit bort ägglossning och allt hade jag lätt donerat min livmoder. Och nog för att den är begagnad med enligt förlossningsbarnmorskan ruskigt stark. 
Så det så!
Det kanske beror just på alla ägglossnings/menskramper genom åren. Känns bra, så har det inte varit helt i onödan.

3 thoughts on “Bra och lätt med Cerazette

    • Tack för tipset. Det är en ”hyfsat” ny sort eller? (Allting är relativt ;-)) Den har jag nog inte testat tror jag.

      Fast usch. Gyn. Undersökning. Blä. Jag är för gammal för sånt. Hahaha

  1. Halloj!
    Vanligt för oss med bokstäver är att vi inte tål hormonerna i div p-medel… Inte kul.
    Har en vän som provade Femal balans och blev toknöjd! Kanske nåt för dig? Googla så får du veta mer om det. Förvisso inget p-medel, men kanske kan lindra dina symptom?
    Annars får du väl köra det gamla beprövade p-medlet ; Ett glas vatten.
    Inte före eller efter, utan istället!
    Lycka till 😉
    Mia.

Vad tänker du? Låt mig veta.

