Plötsligt inte längre rädd

Jag har så länge jag kan minnas varit mörkrädd. När jag jobbade på ålderdomshemmet och slutade sent kom Genbanken och hämtade mig. I bil.
Man skulle kunna tro att det var långt hem men nä. Inte ens 500 meter…

På kvällarna när hunden ska ut har det varit jobbigt.  Jag trodde att med Villeman som sällskap så skulle jag känna mig säker.  Hahaha,  vilket skämt.  Det var nästan tvärtom.
Jag har tvingat mig att vara ute, inte visa osäkerhet så att hunden märker det även om det inte varit lätt. 

Genbanken försökte förgäves att få mig att inse logiken i att någon ondsint varelse skulle ligga och trycka i dikena hela kvällar, i mörker, kyla, ibland ösregn, -enbart för att skutta fram och skrämma mig.
Han har en poäng där.

Igår var jag ute med Tiili i höstmörkret. Självklart med en ordentligt bra ficklampa. 
Vi gick iväg, Tiili skuttande av glädje och plötsligt kommer jag på mig själv gå runt uppe i skogskanten. Hur hände det? 
Det slog mig samtidigt att det har hänt förut.

Hur kan det stämma att ena dagen knappt våga mig ut i mörkret alls och nästa dag gå omkring bland träden?
Det har bara hänt hemma ännu så länge men alla sjumilasteg börjar med ett fotlyft.
Kan det ha lite att göra med att Tiili faktiskt alltid har varit mörkrädd. Att jag genom att hjälpa henne att inse det ofarliga faktiskt själv har insett det.  Tiili är numera inte mörkrädd. Åtminstone inte hemma även om hon gärna håller sig i ficklampans sken.

Min ficklampa (<—Genbankens) är lätt att hålla, lite tyngre, av metall och har ett satans bra ljus. Skulle nu någon ondsint varelse ligga och trycka enbart för att skutta fram och skrämma mig så kan jag lätt blända den och dänga till allt vad jag orkar. Det kommer att märkas. Bra grejer det där.

Vad tänker du? Låt mig veta.

