Klart det måste vara jag?

Igår fick jag mess från Lotta med fråfan om vi skulle ta en promenad med hundarna. Jodå, det gör vi tyckte jag och vi sa att hon kommer hit vid fyratiden.

Vid fyra byltade jag på mig alla kläder och tog Tiili med mig ut. Bättre att vänta ute än att rinna bort inne ju.
Vi gick runt lite, jag hämtade grejer i boden och vi väntade och väntade. Konstigt.  Lotta är inte som jag. Lotta brukar vara i tid. Nåja, vi väntar lite till.

Var det inte klockan fyra? Skulle hon inte komma hit, har jag fattat fel? Skulle jag dit sa vi? Vid fyra. Tänk om det är imorgon vi bestämde. Har jag yrslat till det igen tro.

Bäst att se efter. Rota fram mobilen och leta rätt bland messen. Jodå.  Vid fyra. Här.  Det är tjugo minuter sen. Hon brukar inte vara sen. Har hon glömt mig?

Bäst jag står där med mobifonen i handen ringer det.  Lotta. Hon är försenad men är på väg.

Det var inte jag denna gången.  Ändå tror jag det varje gång det blir så här. 
Ibland får jag nästan panikkänslor om jag kanske är lite tidig till något nen änfå går vänta till eftrr utsatt tid. Är det rätt tid? Rätt dag? Rätt år? Är jag på rätt plats  överhuvudtaget? 

Tid överhuvudtaget är rätt jobbigt ibland.  Inte nog med att det alltid finns för lite, den är svår att hålla reda på ibland.  Inte bara tiden utan klockan också. Översättningen mellan vanlig klocka och digital. 
Många många gånger har jag översatt fel. Både mellan klocktider och muntlig tid.  Alltså om en tid bestäms muntligt. Exempelvis ”kvart i tio”
När jag sen åker iväg dit jag skulle vara kvart i tio så kan klockan istället vara kvart i elva och ändå är jag där i rätt tid.  Fast Fel.
Det sades kvart i tio=9.45. Jag tänker kvart i tio och skriver 10.45 i almanackan.
Alltså är jag rätt tid enligt almanackan men ändå i fel tid.  Mycket tröttsamt och lika retligt varje gång det händer.

Tid ja. Det slog mig innan idag, hur andra visst tänker men inte jag.  Det har jag inte tänkt på förut.
Det var angående ett möte i morgon då två personer ska komma hit mellan nio och tio. Inte mer med det, mer än att det är en väldigt luddig och oklar tid. 
I almanackan står det cirka 9.00. Så när kommer folket??

Medan jag vek strumpor fladdrade tanken iväg och plötsligt förstod jag.  Tror jag.
Mötet är alltså mellan nio och tio.  9-10
De kommer kl 9.00

Detta har jag missat på förut. Ett minne kom.
Misters inskolning på förskolan. Tid bestämdes i telefon. Kom mellan tio och elva. 
Dagen var lite uppochner så jag kom inte dit förrän halv elva. 
Jag förstår ju nu att jag skulle kommit kl 10.00-11.00
Att jag aldrig tänkt på det. För mig är ”kom mellan” en flytande tid. Ingen exakt utan ”då nån gång”. Och så är det precis tvärtom.

Alltså är även tid en tolkningsfråga. Hur ska jag då veta när rätt tid är rätt? När rätt för mig egentligen är försent.

One thought on “Klart det måste vara jag?

  1. Pingback: Julgodis av både socker och päls och fel tid. Igen | Mmm… jag ska bara…

Vad tänker du? Låt mig veta.

