Tomtepris och sovrumsprassel

På morgonen fick jag förevigat årets första lussekatt.

image

Mister talade om för den att ”du behöver inget glitter, du är så söt ändå.”
Men MaxMorris trivdes bland glittret och har legat på det mycket och länge idag.

Efter mötet på förmiddagen hade jag och Lotta pyssel inbokat. Hon kom hit med famnen full och två glada hundar som sprang in till en minst lika glad Tiili.  Hennes matte hade ju varit så infernaliskt tråkig som haft besök och hon fick inte vara med och umgås. Mycket elakt.

Jag fick pausa emellanåt. Först skulle Hoppochstuds hämtas i skolan och sen skulle han köras till kompis. Mister har haft ledsagning och annat skulle tänkas på. Fast lite pyssel blev det allt

När kvällen kom och jag skulle åka iväg för att hämta Hoppochstuds hade temperaturen sjunkit ordentligt. Riktigt bitande kallt och kallare skulle det bli. 
När jag kom dit fick jag, helt alldeles otippat ett litet spelpris? Va? Varför detta.  Ahaaa.
Sara hade lagt upp hennes pojkes önskelista på Facebook och frågade om någon kunde utläsa vad han önskade sig. 
Jag tänkte så väldigt rätt. Nu fick jag vinsten:-)
En kaffemugg med hennes egna fina glada tomtar. 

image

image

En mugg, två sidor. Härlig va?
Det är just den Sara som gjort julklappslapparna vi köpte på julmarknaden. Jag tror nog allt hon sålde muggarna där också. Härligt glada är de hursomhelst. 

Just som jag och Hoppochstuds hade bäddat ner oss så fint hörde jag nåt misstänkt. Det skrapade och prasslade. Krafsade och…sprang. .. Bakom sängen. Jag hörde Mowgli slå till men det var så väldigt trångt att han missade.
Hallå alltså. Vi har en mus, en extra mus i sovrummet. :-O
En förresten? Det vet vi inte. Jag hittade ju honom häromdagen stirrande i sovrummet.  Även då hörde jag krafset. Mus.
Några timmar senare torkade jag kräk så han hade nog en god jaktlycka.
Idag ringde jag till Genbanken och bad honom att ta med sig en fälla upp.
Han kom väldigt snart upp med två. 

Tiili är väl det sötaste.  Hon får ju inte vara på övervåningen.  Mowgli som är så hundrädd måste ha en fristad någonstans. Annars får hon mest gå upp när hon ska duscha.  Vissa undantag har vi ju gjort ibland förstås.
De tre senaste mornarna hör jag henne tassa där nere efter att Genbanken åkt till jobbet.
Sen tassar det upp för trappan. Tar en liten runda, går fram till mig och puffar. Går liten runda och sen har hon gått ner igen. En stund för sen tassar hon upp igen. Går samma vända och tillbaka ner. 
Hur gulligt är inte det. Konstigt nog håller hon sig borta ifrån katternas mat. Det borde ju vara
nåt hon lätt kunde tugga hejvilt men hon låter den faktiskt vara. Inte heller kryper hon upp i någon säng. Duktig tös vi har.

2 thoughts on “Tomtepris och sovrumsprassel

    • Det har du så rätt i. Hoppas du har en värmande mugg till dig själv också. Men vi måste lita på att det ljusnar snart. 🙂 kram

Vad tänker du? Låt mig veta.

