Off road

Så fort jag lämnat Hoppochstuds i skolan tog jag på Tiili halsbandet och klädde mig hyfsat varmt för en lång runda i skogen. Jag tänkte mig off road för att Tiili verkligen skulle få jobba lite. Mobifonen var med så klart om jag kunde få lite fina bilder.
Jag fick tagit massor med bilder.
Tiili hade mycket spring i benen och svansen till propeller. Det ser roligt ut.

image

Det var inte lätt att välja bland alla bilder.
Jag ska nog kolla upp hur zoomen funkar. Den hade varit fin att ha.
Ännu bättre vore det med digitalkameran men då blir det bökigt. Bilderna måste läggas över på datorn och då måste jag ju skriva inläggen där också. Jobbigt.

image

image

image

image

image

Jodå, en ordentlig runda blev det. Jag hade inte räknat med skarsnön. Det är svårt att gå på den och tungt när man trampar igenom.
Lite orättvist var det allt. Långrunda för att jag skulle hämta energi och Tiili göra av med energi. Ändå blev jag helt trött medan Tiili sprang runt som en tok.
Det kändes allt lite surt.
Ända tills vi kom in i värmen. Då var det minsann inte jag som la mig att snarka och låta. 😉

Spännande var det också. Tiili gick i egna tankar, vi gick där vi tidigare inte gått.
Jag såg två rådjur en bra bit framför. De sprang in i skogen, Tiili märkte inget utan knatade på.
Själv stod jag stilla för att bestämma vilken väg vi skulle ta. Jag ser hur Tiili spänner sig och tvärstannar innan hon fräser runt och tillbaka till mig. Hon sätter sig jämte mig, spänd och nyfiken. Tittar på mig och tittar mot det ”okända”, tittar på mig igen. Är det farligt tro?
-Nejdå säger jag. Det är rådjur, de har sprungit bort redan.
Jag tänkte inte vi skulle gå den vägen men gick en bit. Bara för att. -Inget farligt alls.
När jag sen vände var Tiili väldigt snabb att ta sig därifrån. Hon är rolig hon. 😀

På tal om rolig. Idag för första gången sen hon fick ett halsband fick jag henne att sitta. Otroligt. Men det krävdes lite mutor.
Hon har sina konstiga idéer den tösen. Till exempel är alla halsband, koppel, selar, borstar, scarfar osv väldigt mycket läskiga. Då lägger hon sig platt ner. Tungt. Ibland vänder hon upp magen också.
Så har hon alltid gjort och detta utan att något har hänt. Vi har aldrig ens råkat göra något dumt eller smärtsamt men ändå gör hon detta.

Förr sprang hon eller kröp till bädden så fort det blev lite jobbigt. Tex att vi visade halsbandet eller klotången eller så. I början kom hon nog undan lite med det där, vi vill ju inte skrämma henne. Det kom vi på oss själva med så det satte vi stopp för.
Fast lägga sig platt kan hon ändå. Jag försökte lyfta henne upp i sittande men jag kunde lika bäst låta bli. Det var som att lyfta 30 kg surdeg.
Idag satt hon. Med mutor. Alltid nåt.

Som sagt. Hon är rolig hon. Mycket speciell. Men trots att hon har sina idéer (spökålder också kanske) så är hon helt oberörd andra gånger. Som tex tomtepromenaden med massa människor och nya hundar. Hon gick ca40 cm bakom en hanhund. Och? Hon luktade i diket, när hon kunnat bita honom i rumpan.
Någon hund fick hon hälsa på, en annan gläfste åt henne, -en sån där liten sak. Där fanns tomtar o pulkor och eld. Vi stod mitt i smeten men hon var lugn och intresserad.
Sen när hon får ett alldeles nyinköpt bädd överdrag så kan hon absolut INTE ens trampa i bädden.
Jag beordrade henne. Hon kröp fram till bädden, vände upp magen. Det hjälpte inte. Upp i bädden. Hon sprang över bädden.
Molly och Saaga hade inte ont av nytt så efter geggdoppet la dom sig gärna i bädden. Därefter luktade det visst hemtrevligt för Tiili också. Hon fläkte ut sig och Sov gott.

Vad tänker du? Låt mig veta.

