Tänk om jag kunde sticka.

Eller för all del virka. Jag har vissaIigen gjort några dukar, varav en jättestor till Mammi.
Men jag menar inte sånt.
Jag skulle kunna göra flera olika saker. Jag hade varit glad, Hoppochstuds skulle vara ännu gladare.
Om jag bara kunde…

image

Idag har jag inte gjort värst mycket och det viktigaste är också Dagens braiga.
Vi har varit ute på årets första ridtur.
Tiili har ju ”omständigheter” så hon fick bli hemma. Vi mötte skogens grinigaste jägare också. Antingen hade han magknip eller också tyckte han att som jägare har han ensamrätt på skogen och att vi störde och skrämde bort hans frysfylla.

Det gick bra i stallet idag. Jag och Lotta har satt upp lite regler. Vi är båda ”lite” petiga med borstning och annat. Vi kan hålla på i timmar. Varje gång. Hovslagaren sa det till mig, jag behöver inte vara så enormt petig. Det blir bara jobbigt, viktigast är att det funkar för hästarna och inte hur fint det är.
Vi kunde bara konstatera att samma gäller borstning och ridning, vi borstar så länge att allt blir jobbigt. Varför? För vems skull?
Vem ser våra hästar i hagen mer än vi och eventuella besökare?
Vem ser våra hästar när vi rider ute i skogen? Mer än nageltrångsgriniga jägare?
Bryr hästarna sig? Avstår de från att rulla sig så fort de kommer ut i hagen för att vi har borstat så fint?
Ska hästarna till utställning?

Det blev nej på alla frågor. Ändå håller vi på. Allså har vi lite att jobba på med oss själva.
Förut i veckan var vi noga och la mycket tid. Vi skulle ändå inte rida.
Idag däremot och framöver blir det att ställa klocka. När den ringer är det dags att sadla. Oavsett hur färdiga vi är. Det gäller alltså att prioritera var det är viktigast. Sadelläget är ju prio ett medan det kanske får vara en fläck på benet eller inte så välborstad svans. Den får göras nästa gång.
Idag gick det som sagt bra. Både med borstning och ridning. Härligt. Men lätt är det inte, att se mellan fingrarna på det viset. Jag lär väl mig.
Nästa gång behövar jag verka lite hovar förstås. Så en del borstning kan det nog bli 😉

Imorgon är det hemmadag och planen är att tomtarna ska förpassas tilI lådorna. Och tvätt. Genbanken ska fortsätta med såga-träd-för-att-bli-vedprojekt. Decibel ska åka på bio och Hoppochstuds ska bowla med farmor. Kanske jag kan få lite gjort när ingen stör. 😉

Vad tänker du? Låt mig veta.

