Jag sa att det skulle bli en bra dag.

Att komma upp och se detta vackra utanför sovrumsfönstret.

image

Det kan ju inte bli annat än bra.  Sol och kallt.  Och en väntande dag i stallet. Klart det blir liksom. Kallt också. Det var många minusgrader ute, en bit under tian.

När vi tog in hästarna gnisslade det i snön när de gick.  Som stora gnisslande tänder. Brrr. Jag ryser bara av minnet och tanken på ljudet.
Påbyltade och med kalla tår kom vi iväg. Jag har visst inga vinterridvantar så det fick bli mina vanliga tumvantar.  Decibel hade visst inte heller några riktigt varma.

Det gick fint det mesta av vägen. Vilna blir mer och mer stabil baktill. 
Det var när vi kom ut på plogad väg som det blev lite jobbigt. En bit framför gick Lotta på Hilda och Decibel på Newt.  Jag och Vilna och Millie på Fabian gick lite bakom. Vilna började halka lite i den packade snön. Blev nervös och ostadig och halkade lite till. Hon blev alltmer stressad och försökte skynda på stegen istället men halkade mera. Snart var det explosivt och hon var redo att fly så jag ropade till de där framme att vänta in oss så hon får stöd. Vi klämde in henne mellan Newt och Hilda och genast blev hon lugnare. 

Lagom när jag kände hur hon var avslappnad och kunde gå ordentligt kom nästa hemskhet. En motorsåg nära. I skogen bredvid vägen och vi var på väg mot det läskiga.  Usch.  Många stopp blev det men när hon fick svansa Fabian gick det bättre men hon gick nästan på tårna. 
Jag pratade hela tiden lugnande. Långsamt och uppmuntrande.  Brrraaaa. Luuuugnnn. Brrraaaa. Brrraaaa.  Om och om igen och det funkade förvånande bra. Det och att han som sågade såg oss sen och höll upp sågandet medan vi gick förbi.
Tack för det.  Efteråt kände hon sig jagad och hoppade till för allt och inget. Tittade oroligt bakåt så Lotta la Hilda bakom och sen blev hon lugnad. 

En spännande ridtur blev det men vilka framsteg. Hon lyssnade fint på rösten och hon backade inte en enda gång. Hon tänkte inte ens tanken, något jag är mycket tacksam för. Hon får upp en hiskelig fart bakåt. När jag tänker efter är det längesen hon gjorde det faktiskt.  Då har hon nog tagit till sig något efter våra diskussioner.  😉

image

image

image

När vi kom tillbaka hade Genbanken och Mister hunnit komma. Hoppochstuds skulle hämtas på kalas och därefter blev det grillad korv att äta. Smakade fint efter ridturen. En varm kopp te visste var den tog också. Såklart hann vi prata viktigheter också. Ett måste ju.

Ikväll har vi tittat på Disney’s Brave. Det var en bra film. 🙂 Både spännande och rolig och med lite feeling.  

image

Dagens braiga är allt tycker jag. Dagen har varit himla bra. Ridning. Bra sällskap. Samtal. En varm dusch. Lördagsmys. Allt möjligt alltså. 

Vad tänker du? Låt mig veta.

