Knasig kombo och spänning i tillvaron

I morse tog vi en välbehövlig sovmorgon, till och med Genbanken sov länge. Lite kaffe som uppladdning så tog vi tag i Misters rum. Jag lagade ihop bolltäcket, vi plockade och alla små småkulor dammsögs upp. Det fanns mängder och fyllde hela påsen.
Sen behövde vi en kopp kaffe till minsann. Ute i solen med lite planer och tankar 🙂

Tiden går oväntat fort ibland och det blev dags att äta nåt och byta om till ridkläder. Mina och Decibels timmar var planerade alltså. Det började spännande idag.
Vi behövde gå en bit på vägen  men det är inga större bekymmer. Inte idag heller. Till att börja med…
Det är vår nu och bästa tecknen på det är dels att folk luntar i alla slänter de kan finna och röken ligger tung över omgivningen. 
Därefter kommer böndernas tecken. Lukten och alla jordkokor som ligger på vägarna, lossnat ifrån däcken. Lukten är det mest märkbara.
Det sista tydliga tecknet (som jag kan komma på nu) är motorcyklarna som rastas överallt. Många många avgasrör som behöver blåsas rena efter att ha stått inne en hel vinter. 
Detta märkte vi också.
Vi kom några meter på vägen när vi hörde muller bakom oss. Jag red sist i ledet med Vilna och det verkade vara lugnt.  Lotta red ut i mitten av vägen för att få åkarna att sänka farten och det gjorde de ordentligt. De körde sakta så långt till vänster de kunde.
En hoj smög förbi. Två. Tre hojar förbi.
Då ville inte Vilna vara med riktigt. Hon gick på sidan och stannade. Sen ville hon trava ifatt men det fick hon inte. Jag fick lugnat ner henne och gick framåt.
Då började de sju åtta hojarna bakom att rulla framåt. Hon gick framåt medan jag pratade lugnt med henne. Snart framme ju, det går ju fint detta. Eller…
När de kom sakta upp jämsides så gick det inte. Hon vände bakdelen mot vägen och backade och krumbuktade. Min tanke var ”sparka nu inte sönder den välpolerade motorcykeln. Jag blir så himla fattig då”
Det ville nog inte åkarna heller för en efter en stängde de av sina åk. Samtidigt kommer Lotta och Hilda för att ge Vilna lite support och hon tog sig förbi.
Jag tackade med lättnad de tyst väntande åkarna och klappade Vilna till tack. Tack för att du inte sparkade på hojarna. Tack för att du inte kastade av mig, det gör ont att landa på asfalt och mina glajjer kunde gått sönder. För att inte tala om taggtråden på båda sidor om vägen. Lite spänning i tillvaron. Nu har vi testat det också.  🙂
För övrigt gick det riktigt bra med ridningen. Framsteg kommer hela tiden och det höjer både humör och självförtroende.

Efter en stunds fika och prat så åkte vi hem.
Genbanken hade bankat ihop en liten odlingslåda till mitt växthus och den fyllde jag med hästgödsel. Fina grejer det där.
Nu hoppas jag på att min vinranka ska må bättre i år. Lite kärlek och omtanke så ska den nog bli fin.

image

Genbanken hade grävt ner tralldäcket också.  Och lagt en liten stentrappa. Så himla bra det blev. 🙂

image

Jag älskar mitt växthus. Jag är så glad att Genbanken hämtade det och fixade till det som han gjorde. Det är så underbart att sitta där på sommaren och dricka en kopp te och titta på allt som växer så fint. Balsam för själen. 

Väl inne igen så behövde vi visst äta lite innan läggdags. Hoppochstuds har sina egna idéer om vad som funkar på mackan. Han menar att är det bara gott så funkar det.
Idag bad han om båten som han gröpte ur och la ris i botten. Sen skivade han ägg o små bitar och la på riset. Därefter hällde han på, -håll i er nu, -vaniljyoghurt och blandade runt med lite grillkrydda.
Det var visst en jättehit för han åt upp alltihop. 

image

Efter en titt på Facebook ser jag att det är dags att deklarera. Å så glad jag är att vi gjorde det så fort papperna kom. Annars hade det varit duktigt glömt. Det är fördelen med att inte ha nåt att tillägga.

Tänk. Det är redan första maj. Hur hände det liksom.  Snart är det sommarlov. Och strax därefter blir det jul.
Mitt Knytt är fött. Ljuvligt. Snart får jag se det. Jag väntar otåligt.

Vad tänker du? Låt mig veta.

