Egenheter eller konstigheter?

Allvarligheter röstar jag för. Det är nämligen viktiga grejer.

Tanken kom för mig av en status på Facebook om att den sista kanten lämnas kvar i påsen. Högst förståeligt om du frågar mig.
Det blir liksom för lite bröd till för mycket kant. Brödskivan har dessutom torkat till från båda sidor och är torrare än de andra.  Den funkar iofs att rosta. Om kanterna är av den tunna sorten förstås. 

Tanken letade sig vidare till andra. Jag och Lotta har pratat om det förut. Hon tycker det är konstigheter. Ibland kanske rent utav dumheter. Minst sagt fnissheter men att jag har egenheter är helt klart. Säger hon.Seriositeter är det. 🙂 Säger jag.

För det är viktiga saker det där med smörgåsgörande. Annat också. Det sista i smöret äter jag till exempel inte. Det smakar inte gott precis som det som blir när kniven skrapas av på kanten. Usch.
Smöret ska smöras i ett jämnt lager. Ända ut i kanterna förstås.
Är det ost till pålägg ska det vara tunna skivor. Det ska inte hänga över kanten för då blir det för mycket ost till för lite bröd. Ingen överlappning, veck eller dubbla skivor. Samma sak fast värre. För mycket ost, för mycket smak, för tjockt och alldeles för lite bröd.
Marmelad ska läggas i en tunn sträng som smetas ut med kniv i ett tunt lager. Smaken ska anas, inte kännas.
Knäckebröd ska smöras på rätt sida men annars gäller samma regler.

Precis som andra seriositeter ser jag själv inte det som egenheter utan det har jag förstått av andra. Lotta för att nämna någon. 😉

Flingor till exempel. Det finns väl bara ett sätt?  Trodde jag. Först häller jag yoghurt och sen flingor/start eller vad det är. Rör om så att alla blir yoghurtade. Det ska vara lagom. För mycket yoghurt kräver mer smulor och tvärtom. Det finns visst fler sätt att äta flingor.

Havregrynsgröt då? Samma sak. Först slevas gröten och en ordentlig klutta sylt. Röra om! är viktigt. Allt ska vara syltigt oxh sist mjölk. Lite i taget. Lätt som en plätt. Så äter visst inte alla…

Så råkade vi komma in på taco. Tillbehör och vilka skal eller såser vi har. Jag tänker mig att libabröd måste vara perfekt och hålla för allt innehåll. Det är viktiga saker.
Tortillabröd. Sallad i botten. Lite färs på det. Sen kommer all paprika, gurka, majs osv osv. Till sist vitlöksrömmen.
-Och sen blandar du runt allt ordentligt eller?? frågar Lotta.
-Hur visste du? sa jag och förstod att just det hör nog till egenheterna.
image

Annars har jag nog inte så många. Fast. Det måste stämma med mängden kött och sallad/potatis/pasta så att jag inte äter köttet bart utan har nåt till. Bart kött betyder en ny omgång på tallriken. En liten förstås för jag vill inte äta ensam potatis. Nä, lite potatis som helst är ingeggad i sås, en liten bit kött och sallad. Då är det rätt. Kanske det hör till konstigheterna? Inte vet jag.
Smörgåsar äter jag i cirkel. Kanterna först så klart. Men så gör väl de flesta?
Kanelbullar måste rullas upp och äts alltså med händerna. Att bita i bullen förstör hela smakupplevelsen. Big no no.
Kaffefiltret måste alltid vikas i nederkanten för annars sitter det inte rätt i ”tratten” Viktigt.
Jag dricker aldrig den sista skvätten av kaffet. Det skulle ju kunna vara en egenhet om det inte vore för att jag träffade en annan som gjorde exakt likadant. Plötsligt blev det en tvåighet och då finns det säkert fler.

Men några fler seriositeter har jag nog inte. Åtminstone inte vad någon talat om för mig.
Och det är först när någon talar om att det är konstigt som jag märker att alla gör visst inte lika. Konstigt. Egentligen kanske  jag är jättekonstig, jag bara inte vet om det ännu. 😉
image

Vad tänker du? Låt mig veta.

