Med dåligt minne

Han är ju glömmen. Börjar han bli både gammal och dement? 

Gamle Mowgli äter ju inte restmat. Inte heller burkmat, blötfoder alltså. Har aldrig gjort. Med undantag för kyckling och kebab.
…tills nu. Det sista året äter han både blötfoder och taco. Gärna annat också. 

Men nu har han ju alldeles glömt bort sig. Jag satt precis och pillade bort kött från en bit revben när han kom framstolpande och smakade i andra änden.
???? Hallå här. Inte gav han sig heller.
När jag var klar satte jag undan tallriken och han gick fram och dödade köttbiten. Sen tuggade han vidare.

image

Han verkar helt ha glömt att han äter inte kött om han inte hämtat det ute i nåt hål i marken. Fast nu har gamlingen legat av sig och jagar inte så mycket längre.
Han är egentligen inte mer än 13 men han har åldrats ganska fort ändå.
Fast häromdagen låg han ute mitt i regnet nedanför fågelbordet.

image

Jag undrade allt hur han tänkte. Fåglarna sätter ju sig så klart inte på marken utan där uppe och han satt själv så dumt till så nä, jag vet inte hur han tänkte. 
Att dessutom ligga ute i kalla regnet med hans leder är inte det bästa han kan göra. Brukar inte heller så det är lätt att veta vilka dagar han är stel och har ont på. Då ligger han i sängen precis hela dagen.  Så låg han i regnet. Knäppgök.

Jag stod och tittade en stund på honom. Han låg och såg trött, snäll och oskyldig ut.
En lång stund låg han. När fåglarna slappnat av så laddade han. Pjong. Någon smidighetsminister är han inte och fanken vet om det var tanken. Jag fick mer känslan av att han ville känna på själva jakten för något allvarligt försök var det inte. 
Han låg en liten stund till nedanför men sen fick han ett ryck och sprang som om han blev biten i rumpan. Fort fort fort så fort han nu kan. Sen satte han sig lugnt och sansat, samlade ihop sin värdighet och pep. Släpp in mig tack.

Han gör många grejer som han inte gjort tidigare. Som att hoppa upp på bordet när vi äter nåt som luktar gott. Han stolpar självsäkert fram till en tallrik och blir stött i kanten när han inte får smaka. Han glömmer det fort och knatar fram till en annan istället. 
Kanske han tycker att ha med ålderns rätt kan göra som han vill.  Och det har han ju iofs rätt i. 🙂

Jag fick ett roligt mess igår också.
Ronjakatten som bodde här ett tag har fått en familj att bli gammal hos. Så roligt. 🙂
Barnen har saknat henne, hon var speciell.

image

image

Vad tänker du? Låt mig veta.

