En gurkbänk utan gurkor

Är som att någon valt ett konstigt namn på en lekplats. Men just där har vi varit idag. Jag, Genbanken och Hoppochstuds. Mister hade inte lust och Decibel var till stallet och red. Det var visst hennes tur idag. Jag red ju i onsdags och då minsann mötte vi en av de stora, -okej jag vet, man kallar inte folk idiot men… Den som nämde’n den klämde’n. Det var han som började.  😉
Så här var det.
För att rida just denna rundan behöver vi gå en liten kort bit på vägen. Dwt är egentligen inga större bekymmer för hästarna brukar inte bry sig om bilar.  En väldig massa motorcyklar kan däremot bli lite oroligt… Och lastbilar. Just så blev det.
Vi hörde den på långt håll. Här går det undan sa vi. Hoppas att den saktar farten sa vi.
…Det verkar inte så. Sa vi.
Lastbilen dundrar fram ur svängen. En stor vit med släp. Ännu ingen inbromsning.
Den närmar sig alltför fort. Newt börjar bli spänd och orolig men inget värre. 
Ännu ingen inbromsning. Lotta höjer och sänker sin arm i en dämpande rörelse.
Ännu ingen sänkning av farten.
Plötsligt ligger den jämsides. Newt tar ut skutt ner i diket, jag tar tag och får stopp på honom. INTE ner där, där är en väldig massa meter taggtråd. Det kan bli ont…
Medan jag lugnar och går framåt med Newt får Lotta se och höra något som får öronen att vissna av all rök som rinner ur.
Utan att bromsa kryper chauffören ut genom rutan med halva överkroppen och hojtar:
-”Ni får väl fan skylla er själva när ni ger er ut på vägarna era jävla idioter! !”
Sen kravlar han in igen och brakar vidare. 

ALLVARLIGT???
Har han fått dispens från trafikreglerna tro?
Jösses i tvättbaljan!

Decibel var alltså och red medan vi tittade på de inbillade gurkorna. Alltså. Det finns ju så klart inte gurkor på en lekplats/träningsplats och det fanns heller ingenting som liknade gurkor så namnet är en gåta för mig.
Är det för att barn liksom muskler i träning har en växtkraft som… gurkor? Isåfall borde pumpor  vara ett bättre alternativ. Det testade jag i växthuset och rackarns som det växte.  Mycket mer än gurkorna. 
Men på gurkbänken var vi. Vi. Och Tiili. 
Vi ”värmde upp” med varsin glass och sen blev det varmare undan för undan.

image

image

image

image

image

image

image

Sen åkte vi hem och tände grillen. I växthuset var det växtkraft. Jag plockade tre gurkor och Hoppochstuds åt upp alla. Sen ramlade han ur sin trädkoja. Det gick bra men ryggen gör ont. Kvällens fortsatta order blev ta det lugnt nu. Jadå. Sa Hoppochstuds och brötade ner för backen på den lilla trehjulingen, bytte fordon och kom upp med den minipyttelilla tvåhjulingen. Någonstans på vägen ramlade han och slog knät.
Var rädd om dig. Jadå..?

Rykten har ju gått om hur det är ställt här i familjen. Vi väntade smått. Till hösten minsann. Nejnej sa jag och skrattade.
Så gjorde vi det. Till sommaren. Smått it is.
Ljuvligt it is. Det är så sött så att ögonen inte kan blänga sig färdigglodda. Det krafsar och rör sig. Gnyr och snuttar. 

Att väckas utav en kamerablixt kan reta upp vem som helst. 

image

image

image

image

Mamma Mimmi har visst burit sig åt. Det är en av jourvildarna vi har. Detta var inte planerat alls och inte alls som det skulle vara.  Men nu är det som det är och vi har tre små liv som är ca 3 veckor.
Tyvärr får vi inte klappa och gosa som vi vill.  Mimmi skyddar sina små med skenmanövrar och morrningar. Hon själv vill däremot numera ha mycket klapp och uppmärksamhet. Ungarna själva har vant sig vid att vi finns även om de är gömda. På bilderna ovan ligger de under vår garderob. Bakom nedersta lådan. Hårt och halt men ändå bättre än under vår säng där vi inte når dem. Jag fick lyfta undan allt madrasser och bäddmadrasser och resårmadrasser för att få fram dem. Ner tyckte jag var en god idé. Det höll inte Mimmi med om och flyttade alla in bakom garderoben. Så löjligt dessutom med mjuka filtar för de små. Pffft. Så fort jag lagt dit nåt mjukt så har hon flyttat på sina små.  Nu är de under sängen igen men nyfikna småttingar nöjer sig inte med det hur länge som helst. Idag var de ute på upptäcktsfärd och lite bus. Utanför under sängen.

image

image

image

Om barnen säger att det finns farligheter under sängen så skratta inte.
Det kan ju faktiskt vara en katt 🙂

På måndag kommer mina böcker jag beställt. Igen. Först beställde jag på X boksäljarsida. Jag betalade för snabbfrakt. Den ena var en present. Inga böcker kom. Jag väntade och väntade. Loggade in och tittade.  Ordern behandlas. .. Går inte att ändra eller ta bort..
Sen var presentboken inte längre aktuell längre. Jag väntade. 
Nästan 3 veckor senare fick jag nog och mailade. Jag ville ha ordern borttagen.
Skrev att om nästan tre veckor är snabbleverans så vill jag inte veta hur lång tid den vanliga leveransen tar.
Jag skrev att det är första gången jag beställt därifrån och att det är tveksamt om det blir fler. 
Kvällen efter kom svar. Ordern borttagen och om jag vill göra en ny beställning så är jag Välkommen in på boksäljarsidanpunktse.
Japp. Genast. .
Jag loggade in på en annan boksäljarsida Y och gjorde en ny beställning. På måndag.  Tror och hoppas jag.  🙂 För sen har jag ännu fler böcker att ta med på semestern.  Om inte annat så ger det fin tyngd på packningen.  😉

Vad tänker du? Låt mig veta.

